Työdiagnoosin ja löydösten mukaisen ensihoidon teoreettinen hallinta : vuosien 2008-2009 hoitotason teoriakokeiden analyysi
Lanu, Marko; Sirkkilä, Minna (2012)
Lanu, Marko
Sirkkilä, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168525
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun AMOVIRKE-projektia jonka tarkoituksena on selvittää ensi- ja akuuttihoidossa toimivien henkilöiden osaamisen tasoa ja lisäkoulutksen tarvetta, täsäs työssä keskitymme työdiagnoosin ja löydösten mukaisen ensihoidon teoreettisen hallinttaa.
Aineiston on käytetty vuosine 2008-2009 varsinais-suomen sairaanhoito iirin hoitotason teoriakokeita. Kokeisiin osallituneet sairaankuljettajat joko työskentelevä hoitotasolla, ovat pyrkimässä hoitotasolle tai ovat alan opiskelijoita. Tarkastellulla aikavälillä kokeisiin osallistui 318 henkilöä. Kaikki vastaajat eivät välttämättä ole eri henkilöitä sillä osaamisen tasosta riipuuen kokeen on voinut joutua uusimaan jo puolen vuoden kuluttua vastaamisesta.
Aineisto kerättiin käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Lomakkeesta saadut tiedot on analysoitu kvantitatiivisellä menetelmällä. Lomake sisälsi sekä monivalintakysymyksi että avoimia kysymyksiä.
Aineisto ryhmiteltiin viiteen eri ryhmään sen mukaan mitä osa-aluetta se mittasi. Nämä osa-alueet ovat: Rintakipu, Tajuttomuus, elottoman potilaan elvytys, vammat, ja aivoverenkierron häiriöt. Eri osa-alueiden hallinnassa ei ollut suuria eroja, tosin osa-alueidne keskinäinen vertailu on haastavaa sillä kysymyksiä ei ollut tasaisesti kaikista alueista. Kuitenkin parhaitan hallittiin kysymykset joissa voitiin seurata selkeää ohjeistusta kuten elvytys tai aivoverenkierron häiriöt. Monivalinta kysymyksissä oli osattu sulkea vääriä viahtoehtoja pois mutta avoimissa kysymyksissä oman osaamisen esiintuominen oli haastavamapaa. Väärien vaihtoehtojen poissulkeminen ei myöskään takaa sitä että teoriatieto vastauksen takaa löytyisi. Oikean hoidon kannalta olisi tärkeää ymmärtää teoriatieto ensihoidon taustalla.
Lomakkeen kysymykset olivat satunnaisesti valittu, eivätkä ne mittaa kattavasti vastaajien tietoja oireiden ja löydösten mukaista ensihoidon teoreettista hallintaa vaan vain joitakin osa-alueita. Tulosten perusteella Fysiologian ja patofysiologian opetusta olisi lisättävä, sillä ilman näitä perustietoja ei välttämättä pystytä tekemään oikeita hoitopäätöksiä.
Aineiston on käytetty vuosine 2008-2009 varsinais-suomen sairaanhoito iirin hoitotason teoriakokeita. Kokeisiin osallituneet sairaankuljettajat joko työskentelevä hoitotasolla, ovat pyrkimässä hoitotasolle tai ovat alan opiskelijoita. Tarkastellulla aikavälillä kokeisiin osallistui 318 henkilöä. Kaikki vastaajat eivät välttämättä ole eri henkilöitä sillä osaamisen tasosta riipuuen kokeen on voinut joutua uusimaan jo puolen vuoden kuluttua vastaamisesta.
Aineisto kerättiin käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Lomakkeesta saadut tiedot on analysoitu kvantitatiivisellä menetelmällä. Lomake sisälsi sekä monivalintakysymyksi että avoimia kysymyksiä.
Aineisto ryhmiteltiin viiteen eri ryhmään sen mukaan mitä osa-aluetta se mittasi. Nämä osa-alueet ovat: Rintakipu, Tajuttomuus, elottoman potilaan elvytys, vammat, ja aivoverenkierron häiriöt. Eri osa-alueiden hallinnassa ei ollut suuria eroja, tosin osa-alueidne keskinäinen vertailu on haastavaa sillä kysymyksiä ei ollut tasaisesti kaikista alueista. Kuitenkin parhaitan hallittiin kysymykset joissa voitiin seurata selkeää ohjeistusta kuten elvytys tai aivoverenkierron häiriöt. Monivalinta kysymyksissä oli osattu sulkea vääriä viahtoehtoja pois mutta avoimissa kysymyksissä oman osaamisen esiintuominen oli haastavamapaa. Väärien vaihtoehtojen poissulkeminen ei myöskään takaa sitä että teoriatieto vastauksen takaa löytyisi. Oikean hoidon kannalta olisi tärkeää ymmärtää teoriatieto ensihoidon taustalla.
Lomakkeen kysymykset olivat satunnaisesti valittu, eivätkä ne mittaa kattavasti vastaajien tietoja oireiden ja löydösten mukaista ensihoidon teoreettista hallintaa vaan vain joitakin osa-alueita. Tulosten perusteella Fysiologian ja patofysiologian opetusta olisi lisättävä, sillä ilman näitä perustietoja ei välttämättä pystytä tekemään oikeita hoitopäätöksiä.