Visuaalinen suunnittelu verkkoliiketoiminnassa : Verkkokaupan käytettävyyden parantaminen visuaalisella toteutuksella
Wainikainen, Pia (2012)
Wainikainen, Pia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Kreative Generationin verkkosivuille visuaalinen ja rakenteellinen uudistus. Taustalla oli opinnäytetyöntekijän aikaisempi harjoittelu yrityksessä sekä kiinnostus verkkoympäristössä toimimiseen. Työn toimeksiantajana oli kulttuurimedia Kreative Generation. Tarkoituksena oli saada ilmeen uudistuksella verkkokaupalle lisää asiakkaita ja tunnettavuutta. Opinnäytetyöntekijän motiivit työn tekemiseen olivat ammatillinen kehitys ja kiinnostus nykyajan ilmiöihin.
Taustatietoa ja näkemystä projektin aloittamisvaiheessa antoi yrityksen perustaja Essi Ahtola. Pohjatiedon kartoitusta tapahtui myös kirjasto-, lehti-, Internet- ja Theseus-haulla. Työn tekemiseen tarvittava käytännönläheinen tieto saatiin kilpailija-analyysin, kohderyhmä-analyysin ja käyttäjäkyselyn avulla. Käyttäjäkysely tehtiin kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisesti.
Työn tuloksena syntyivät visuaaliset suunnitelmat, joita yritys voi käyttää visuaalisen ilmeen parantamiseen ja rakenteellisten muutosten pohjalla. Visuaaliset luonnokset ovat ehdotuksia, miten yritys voisi kohentaa verkkokauppansa menestyvyyttä.
Taustatietoa ja näkemystä projektin aloittamisvaiheessa antoi yrityksen perustaja Essi Ahtola. Pohjatiedon kartoitusta tapahtui myös kirjasto-, lehti-, Internet- ja Theseus-haulla. Työn tekemiseen tarvittava käytännönläheinen tieto saatiin kilpailija-analyysin, kohderyhmä-analyysin ja käyttäjäkyselyn avulla. Käyttäjäkysely tehtiin kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisesti.
Työn tuloksena syntyivät visuaaliset suunnitelmat, joita yritys voi käyttää visuaalisen ilmeen parantamiseen ja rakenteellisten muutosten pohjalla. Visuaaliset luonnokset ovat ehdotuksia, miten yritys voisi kohentaa verkkokauppansa menestyvyyttä.