Päivänsäde vai Menninkäinen : Temperamenttikoulutus
Uusitalo, Sari; Mäki-Paavola, Jaana (2012)
Uusitalo, Sari
Mäki-Paavola, Jaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178683
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on luonteeltaan toiminnallinen. Toteutimme temperamenttikoulutuksen tammikuussa 2012 Isojoen Nurmennukan päiväkodissa. Tavoitteenamme on kehittää päivähoidon henkilökunnan valmiuksia tunnistaa ja kohdata lapsen eri temperamentteja sekä kehittää toimintaa sen avulla yhä lapsilähtöisemmäksi.
Tutustuimme itse temperamenttiin lähdemateriaalin avulla ja laadimme siitä ytimekkään teoriapaketin. Nurmennukan päiväkodissa pidetyn ideariihen pohjalta laadimme temperamenttikoulutuksen rungon. Koulutus oli kaksiosainen ja koostui teoriaosuudesta sekä dialogista Learning Café -menetelmästä. Osallistujat saivat annetun temperamenttiesimerkin pohjalta pienissä pöytäryhmissä tuottaa, jakaa ja ideoida uutta tietoa. Hyödynsimme opinnäytetyössämme Learning Café -menetelmässä tuotettuja pöytämuistiinpanoja.
Opinnäytetyössämme tulee esiin, miten varhaiskasvattajat tunnistivat erilaisia temperamenttipiirteitä ja -tyyppejä. Nurmennukan päiväkodin kasvattajilla on käytössä theraplay-vuorovaikutusleikki, omahoitajuus ja pienryhmätoiminta työmenetelminä, jotka osaltaan tukevat temperamentin huomioimista.
Koulutus herätti osallistujissa runsaasti ammatillista keskustelua. Kasvattajien tiedostaessa lapsen luonnollisen erilaisuuden, jonka taustalla on synnynnäinen temperamentti, he alkavat luonnostaan toimia sensitiivisesti ja tukevat lasta hänen yksilöllisessä kehityksessään. Näin lapsen sosiaaliset taidot karttuvat ja hänen itsetuntonsa voi rakentua terveelle pohjalle. Varhaiskasvattajan tärkeänä tehtävänä voidaan pitää mukautumista lapsen temperamenttiin.
Tutustuimme itse temperamenttiin lähdemateriaalin avulla ja laadimme siitä ytimekkään teoriapaketin. Nurmennukan päiväkodissa pidetyn ideariihen pohjalta laadimme temperamenttikoulutuksen rungon. Koulutus oli kaksiosainen ja koostui teoriaosuudesta sekä dialogista Learning Café -menetelmästä. Osallistujat saivat annetun temperamenttiesimerkin pohjalta pienissä pöytäryhmissä tuottaa, jakaa ja ideoida uutta tietoa. Hyödynsimme opinnäytetyössämme Learning Café -menetelmässä tuotettuja pöytämuistiinpanoja.
Opinnäytetyössämme tulee esiin, miten varhaiskasvattajat tunnistivat erilaisia temperamenttipiirteitä ja -tyyppejä. Nurmennukan päiväkodin kasvattajilla on käytössä theraplay-vuorovaikutusleikki, omahoitajuus ja pienryhmätoiminta työmenetelminä, jotka osaltaan tukevat temperamentin huomioimista.
Koulutus herätti osallistujissa runsaasti ammatillista keskustelua. Kasvattajien tiedostaessa lapsen luonnollisen erilaisuuden, jonka taustalla on synnynnäinen temperamentti, he alkavat luonnostaan toimia sensitiivisesti ja tukevat lasta hänen yksilöllisessä kehityksessään. Näin lapsen sosiaaliset taidot karttuvat ja hänen itsetuntonsa voi rakentua terveelle pohjalle. Varhaiskasvattajan tärkeänä tehtävänä voidaan pitää mukautumista lapsen temperamenttiin.