Kosketusnäytöt käyttöliittyminä
Nurmi, Viivi (2012)
Nurmi, Viivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158421
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on käsitelty kosketusnäyttösovelluksia sekä niiden käyttöön liittyvää ihmisen ja koneen vuorovaikutusta. Työssä esitellään ensin ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen tutkimusta, sen historiaa ja siihen liittyviä tutkimussuuntauksia. Työ etenee ihmiskeskeisyyteen ja ympäristöön keskittyvillä luvuilla. Työssä on haluttu tuoda esille, että ihmisen ja tietokoneen välisiin suhteisiin liittyy paljon muuttujia, jotka on otettava huomioon silloin, kun pyritään luomaan mahdollisimman hyvin toimiva vuorovaikutussuhde.
Työssä esitellään kosketusnäyttöteknologiaa ja sen mukana tuomia etuja. Koska kosketusnäytöt eroavat käyttötavoiltaan perinteisestä tietokoneen käyttötavasta, on tässä työssä keskitytty myös käyttöliittymäsuunnitteluun. Suunnittelijan roolia on punnittu. Työn loppupuolella on esitelty muutamia olemassa olevia kosketusnäyttöratkaisuja julkisessa tilassa sekä Suomesta että maailmalta.
Työn case-osuudessa on esitelty kosketusnäytöllisen mobiilisovelluksen käyttäjätestauksen tutkimus ja tulokset. Case-osuudella halutaan tuoda esiin muun muassa se, kuinka tärkeitä edellä esitellyt suunnitteluun liittyvät seikat todellisuudessa ovat. Mobiilisovelluksen tutkimusmenetelminä käytettiin kognitiivista ja heuristista arviointia. Sovellukselle teetätettiin myös käytettävyystestaus, jossa testihenkilöiden käytössä oli ruoantilauspalvelusovelluksen paperiproto. Käytettävyystestauksessa testaustapana käytettiin ääneenajattelumetodia. Saatujen tulosten perusteella tehtiin parannusehdotuksia sovellukseen.
Työssä esitellään kosketusnäyttöteknologiaa ja sen mukana tuomia etuja. Koska kosketusnäytöt eroavat käyttötavoiltaan perinteisestä tietokoneen käyttötavasta, on tässä työssä keskitytty myös käyttöliittymäsuunnitteluun. Suunnittelijan roolia on punnittu. Työn loppupuolella on esitelty muutamia olemassa olevia kosketusnäyttöratkaisuja julkisessa tilassa sekä Suomesta että maailmalta.
Työn case-osuudessa on esitelty kosketusnäytöllisen mobiilisovelluksen käyttäjätestauksen tutkimus ja tulokset. Case-osuudella halutaan tuoda esiin muun muassa se, kuinka tärkeitä edellä esitellyt suunnitteluun liittyvät seikat todellisuudessa ovat. Mobiilisovelluksen tutkimusmenetelminä käytettiin kognitiivista ja heuristista arviointia. Sovellukselle teetätettiin myös käytettävyystestaus, jossa testihenkilöiden käytössä oli ruoantilauspalvelusovelluksen paperiproto. Käytettävyystestauksessa testaustapana käytettiin ääneenajattelumetodia. Saatujen tulosten perusteella tehtiin parannusehdotuksia sovellukseen.