Kuopion kaupunginteatterin kävijätutkimus tietolähteiden tehokkuuden ja kohderyhmän tavoitettavuuden parantamiseksi
Nissinen, Riikka (2012)
Nissinen, Riikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Kuopion kaupunginteatteri. Työn tarkoituksena on tutkia Kuopion kaupunginteatterin asiakaskuntaa ja tietolähteiden tehokkuutta. Millainen on tyypillinen teatterin asiakas ja kuinka hyvin eri tietolähteet tavoittavat hänet. Tutkimusta voidaan hyödyntää teatterin markkinoinnin kohdentamisessa sekä tietolähteiden tehokkuuden parantamisessa. Työni lisää tietämystä teatterin asiakaskunnasta ja viestintäkanavien tavoitettavuudesta.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Kuopion kaupunginteatterilla 30.3. -1.4.2012 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 110 mahdollisesta 1160:sta. Tutkimuksessa käytettiin otantamenetelmää. Harkinnanvaraista näytettä ei kuitenkaan voida yleistää koko joukkoa koskevaksi, koska siinä tutkitaan vain pientä osaa perusjoukosta. Tutkimus on suuntaa antava niille kehitysvaiheille, joita teatteri voi pohtia tulevaisuuden toimissaan.
Tutkimustulosten perusteella Kuopion kaupunginteatterin asiakaskunta koostuu työssäkäyvistä keski-ikäisistä naisista. Miehiä oli vain kourallinen vastaajamäärästä. Nuoret opiskelijat eivät ole tämän tutkimuksen perusteella valveutuneita teatterissa kävijöitä. Yli puolet vastanneista tuli ulkopaikkakunnalta ja vain noin 40 % vastanneista oli paikkakuntalaisia. Näytelmän valitsemiseen vaikutti eniten toisen henkilön suositus. Tutkimuksen mukaan tiedotusvälineiden tehokkuus oli ajan tasalla eikä parannettavan varaa juurikaan löytynyt. Asiakkaat hakivat näytelmistä tietoa lähinnä teatterin kotisivuilta, jotka uusitaan syksyn 2012 aikana. Sivujen uusiminen tulee lisäämään nettikävijöiden määrää entisestään. Myös teatterin tiedotuslehteen oltiin tyytyväisiä. Uuden teatteritalon ohjelmistoon toivottiin musikaaleja ja komedianäytelmiä. Toiveena olivat myös uudet kahvilatilat.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Kuopion kaupunginteatterilla 30.3. -1.4.2012 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 110 mahdollisesta 1160:sta. Tutkimuksessa käytettiin otantamenetelmää. Harkinnanvaraista näytettä ei kuitenkaan voida yleistää koko joukkoa koskevaksi, koska siinä tutkitaan vain pientä osaa perusjoukosta. Tutkimus on suuntaa antava niille kehitysvaiheille, joita teatteri voi pohtia tulevaisuuden toimissaan.
Tutkimustulosten perusteella Kuopion kaupunginteatterin asiakaskunta koostuu työssäkäyvistä keski-ikäisistä naisista. Miehiä oli vain kourallinen vastaajamäärästä. Nuoret opiskelijat eivät ole tämän tutkimuksen perusteella valveutuneita teatterissa kävijöitä. Yli puolet vastanneista tuli ulkopaikkakunnalta ja vain noin 40 % vastanneista oli paikkakuntalaisia. Näytelmän valitsemiseen vaikutti eniten toisen henkilön suositus. Tutkimuksen mukaan tiedotusvälineiden tehokkuus oli ajan tasalla eikä parannettavan varaa juurikaan löytynyt. Asiakkaat hakivat näytelmistä tietoa lähinnä teatterin kotisivuilta, jotka uusitaan syksyn 2012 aikana. Sivujen uusiminen tulee lisäämään nettikävijöiden määrää entisestään. Myös teatterin tiedotuslehteen oltiin tyytyväisiä. Uuden teatteritalon ohjelmistoon toivottiin musikaaleja ja komedianäytelmiä. Toiveena olivat myös uudet kahvilatilat.