Hyvinvointipalvelut ja niiden kehittäminen : Case: Kylpylähotelli Rauhalahti
Mäkinen, Sini; Kortelainen, Jonna (2012)
Mäkinen, Sini
Kortelainen, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188757
Tiivistelmä
Hyvinvointi on tärkeä osa nyky-yhteiskuntaa. Hyvin monen ihmisen elämä on kiireistä ja stressaavaa. Tämä voi olla yksi syy, miksi haetaan virkistystä ja voimaa jaksaa arjessa hyvinvointipalvelujen avulla. Opinnäytetyön aihe, hyvinvointipalvelut ja niiden kehittäminen, valittiin sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden vuoksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kylpylähotelli Rauhalahti Kuopiossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin hyvinvointipalveluja ja sitä, kuinka niitä voitaisiin kehittää Kylpylähotelli Rauhalahdessa. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia sekä ideoita uusiin tuotteisiin ja hyvinvointipaketteihin hyödyntämällä benchmarkingia ja Rauhalah-den asiakkaiden mielipiteitä. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka miehiä saataisiin enemmän hyvinvointipalveluiden käyttäjiksi.
Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, koska sen avulla oli mahdollista saada kattava ja yleistettävä tulos. Tutkielma toteutettiin kyselylomakkeella, joihin saatiin 101 vastausta. Kyselyjä tehtiin Rauhalahden hotellin aulassa ja kylpyläosastolla.
Tutkielman tuloksista saatiin monipuolista tietoa Rauhalahden asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista. Tuloksista ilmeni, että vastaajat olivat kiinnostuneita hyvinvointipalveluista, joihin liittyy jokin tarina. Tulevaisuudessa vastaajat toivoivat saavansa Rauhalahdesta hemmottelevia hoitoja, joissa käytetään luonnosta saatuja raaka-aineita, kuten marjoja ja kasveja. Sivutuotteena opinnäytetyöhön muodostettiin hinnoiteltu hyvinvointipaketti hyödyntäen tutkielman tuloksia. Opinnäytetyössä esitetyt tulokset voivat auttaa Kylpylähotelli Rauhalahtea hyvinvointipalvelujen jatkokehitystyössä.
Opinnäytetyössä tutkittiin hyvinvointipalveluja ja sitä, kuinka niitä voitaisiin kehittää Kylpylähotelli Rauhalahdessa. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia sekä ideoita uusiin tuotteisiin ja hyvinvointipaketteihin hyödyntämällä benchmarkingia ja Rauhalah-den asiakkaiden mielipiteitä. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka miehiä saataisiin enemmän hyvinvointipalveluiden käyttäjiksi.
Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, koska sen avulla oli mahdollista saada kattava ja yleistettävä tulos. Tutkielma toteutettiin kyselylomakkeella, joihin saatiin 101 vastausta. Kyselyjä tehtiin Rauhalahden hotellin aulassa ja kylpyläosastolla.
Tutkielman tuloksista saatiin monipuolista tietoa Rauhalahden asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista. Tuloksista ilmeni, että vastaajat olivat kiinnostuneita hyvinvointipalveluista, joihin liittyy jokin tarina. Tulevaisuudessa vastaajat toivoivat saavansa Rauhalahdesta hemmottelevia hoitoja, joissa käytetään luonnosta saatuja raaka-aineita, kuten marjoja ja kasveja. Sivutuotteena opinnäytetyöhön muodostettiin hinnoiteltu hyvinvointipaketti hyödyntäen tutkielman tuloksia. Opinnäytetyössä esitetyt tulokset voivat auttaa Kylpylähotelli Rauhalahtea hyvinvointipalvelujen jatkokehitystyössä.