Perehdytyskansio hotelli Levitunturin vastaanottoon
Moskari, Sanna (2009)
Moskari, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tuottaa perehdytyskansio hotelli Levitunturin vastaanottoon. Oppaan tarkoitus on helpottaa uusien tulokkaiden perehdyttämistä. Samalla se toimii myös kirjallisena apuvälineenä, etenkin silloin, kun uutta tulokasta ei, esimerkiksi kiireen vuoksi, ehditä opastamaan. Se on myös apuväline, joka helpottaa uuden tulokkaan siirtymistä itsenäiseen työskentelyyn. Tavoitteena oli tehdä perehdytyskansiosta mahdollisimman helppokäyttöinen sekä helposti päivitettävä. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Se koostuu Hotelli Levitunturille toimeksiantona toteutetusta perehdytyskansiosta sekä opinnäytetyöraportista. Itse perehdytyskansio sisältää ohjeistuksia vastaanoton toiminnasta, yrityksen historiasta ja tavoista toimia sekä työsuhdeasioista. Koska perehdytyskansio on tarkoitettu vain hotellin sisäiseen käyttöön, jätettiin se opinnäytetyön raportoinnin ulkopuolelle. Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui perehdyttämiseen liittyvistä eri osaalueista. Teoriaosuudessa tarkasteltiin, mitä hyvällä perehdyttämisellä pystytään saavuttamaan yrityksessä. Työssä tarkasteltiin myös perehdyttämistä käsitteenä sekä mitä hyvä perehdyttäminen on ja hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia. Työn tarkoituksena oli selvittää myös, mitä perehdyttäminen itse asiassa on, minkälaista on hyvä perehdyttäminen ja miten perehdyttäminen tulisi suunnitella, toteuttaa ja miten sitä voi kehittää. Aineistoa opinnäytetyöhön saatiin pääasiallisesti perehdyttämistä käsittelevästä kirjallisesta materiaalista sekä jonkin verran internetlähteistä. Lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea vastaanoton vakituista työntekijää sekä kolmea harjoittelijaa. Näiden aineistojen pohjalta selvisi, että perehdyttäminen on tärkeä osa yrityksen toiminnassa, sillä sen avulla uusista työntekijöistä saadaan tuottavia työntekijöitä yritykselle. Työtä aloitettaessa palaute perehdytyskansion tekemisestä oli positiivista ja sen tekeminen vastaanottoon koettiin tarpeelliseksi apuvälineeksi. Etenkin silloin kansiosta on hyötyä, kun on kiire ja uutta työntekijää ei ehditä opastamaan. Oppaasta saatava hyöty näkyy kuitenkin vasta myöhemmin, kun uusia työntekijöitä tulee työskentelemään hotellin vastaanottoon.