Tuloskortti johtamisen tukena Osuuskauppa Ympäristön matkailu- ja ravitsemistoimialalla
Salmi, Arttu (2012)
Salmi, Arttu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158407
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka 1990-luvun alussa kehitetty tuloskortti, Balanced Scorecard, toimii liiketoiminnan strategisen toiminnanohjauksen välineenä. Toisena tavoitteena oli rakentaa tuloskortti kohdeyrityksen liiketoimintaorganisaatiolle.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään strategian merkitystä liiketoiminnan ohjaamisen kannalta, strategiaprosessia alkaen vision, mission ja arvojen määrittämisestä, sekä Balanced Scorecardin historiaa ja mittariston rakentamista. Työssä käsitellään tuloskorttia kaikkien neljän näkökulman kautta.
Teoria tukeutuu Kaplanin ja Nortonin kehittämään tuloskorttimalliin, jota useat tutkijat ja tutkimukset ovat käsitelleet ja referoineet aiemmin omissa tutkimuksissaan. Teoria tukeutuu toteamukseen jonka mukaan yrityksen on analysoitava omaa toimintaansa eri näkökulmista.
Empiirisessä osiossa käydään läpi Osuuskauppa Ympäristön matkailu- ja ravitsemistoimialan johtoryhmän työskentelyä tuloskortin ympärillä, sekä tuloskortin avulla tapahtuvaa strategian jalkauttamista läpi organisaation. Empiirisen osion aineisto koostuu tutkimuksen tekijän dokumentoinnista oman johtoryhmänsä työskentelystä sekä toimialan strategian rakentamisen ja päivittämisen kautta karttunutta tietoutta.
Tutkimukseen liittynyt kohdeyrityksen strategiatyö osoitti että saadakseen strategian jalkautettua koko henkilöstölle, tulee ylimmän johdon sitoutua yhteisiin tavoitteisiin yrityksen tulevaisuuden kehittämiseksi.
Tutkimus osoittaa että vielä tänä päivänäkin Balanced Scorecard on käyttökelpoinen työkalu havainnoimaan ja esittämään strategisesti tärkeät ja mitattavat asiat yritykselle ja koko henkilökunnalle.
”Mitä et voi kokea, sitä et voi mitata.”
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään strategian merkitystä liiketoiminnan ohjaamisen kannalta, strategiaprosessia alkaen vision, mission ja arvojen määrittämisestä, sekä Balanced Scorecardin historiaa ja mittariston rakentamista. Työssä käsitellään tuloskorttia kaikkien neljän näkökulman kautta.
Teoria tukeutuu Kaplanin ja Nortonin kehittämään tuloskorttimalliin, jota useat tutkijat ja tutkimukset ovat käsitelleet ja referoineet aiemmin omissa tutkimuksissaan. Teoria tukeutuu toteamukseen jonka mukaan yrityksen on analysoitava omaa toimintaansa eri näkökulmista.
Empiirisessä osiossa käydään läpi Osuuskauppa Ympäristön matkailu- ja ravitsemistoimialan johtoryhmän työskentelyä tuloskortin ympärillä, sekä tuloskortin avulla tapahtuvaa strategian jalkauttamista läpi organisaation. Empiirisen osion aineisto koostuu tutkimuksen tekijän dokumentoinnista oman johtoryhmänsä työskentelystä sekä toimialan strategian rakentamisen ja päivittämisen kautta karttunutta tietoutta.
Tutkimukseen liittynyt kohdeyrityksen strategiatyö osoitti että saadakseen strategian jalkautettua koko henkilöstölle, tulee ylimmän johdon sitoutua yhteisiin tavoitteisiin yrityksen tulevaisuuden kehittämiseksi.
Tutkimus osoittaa että vielä tänä päivänäkin Balanced Scorecard on käyttökelpoinen työkalu havainnoimaan ja esittämään strategisesti tärkeät ja mitattavat asiat yritykselle ja koko henkilökunnalle.
”Mitä et voi kokea, sitä et voi mitata.”