Iisalmen teatteriyhdistys ry:n johtaminen ja kehittäminen
Kumpulainen, Anne (2012)
Kumpulainen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208927
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville miten Iisalmen teatteriyhdistys ry:tä pitäisi johtaa, jotta sen toiminta olisi kustannustehokasta sekä miten teatterin toimintaa pitäisi kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli myös määritellä teatterin asiakaskunta ja selvittää onko ohjelmistosuunnittelulla merkitystä asiakkuuksille. Työssä tarkasteltiin Iisalmen teatterin toimintaa strategisen johtamisen näkökulmasta ja pohdittiin teatterin tulevaisuuden näkymiä. Tavoitteena oli selvittää, voisiko Iisalmen teatteri toimia muuten kuin yhdistyspohjaisesti.
Tutkimus toteutettiin monimetodin avulla. Tutkimusmenetelminä olivat Pohjois-Savon alueen ammattiteatterinjohtajien teemahaastattelut sekä kyselytutkimus Iisalmen teatterin katsojille (n=57) vuoden 2011 syksyllä. Näiden tutkimusmenetelmien tukena oli vuoden 2011 mittainen havainnointi Iisalmen teatterin toiminnasta, johtokunnan toiminnasta ja johtamisesta.
Iisalmen teatteriyhdistyksen vaihtoehtoinen organisoitumismuoto voisi olla osakeyhtiöpohjainen toiminta. Iisalmen kaupungin tulisi lisätä rahallista tukeaan teatterin toimintaan ja määritellä Iisalmen teatteri kaupungin pääteatteriksi.
Iisalmen teatterin on kehitettävä strategiatyötään, joka kokonaisuudessaan puuttuu. Yhdistyksen on määriteltävä sen toiminnan missio, visio, tavoitteet ja seurantamenetelmät. Kehitettävää on johtokunnan toiminnassa sekä talouden suunnittelussa ja kannattavuuden lisäämisessä. Toiminnan kehittämisessä voisi hyödyntää prosessijohtamista, jonka mukaisesti määriteltäisiin yhdistyksen ydinprosessi, tukiprosessit, prosessin omistaja sekä tiimi, joka huolehtisi prosessin toimivuudesta.
Kyselyn perusteella Iisalmen teatterin kanta-asiakkaaksi voidaan määritellä 56 – 65 –vuotias työssäkäyvä tai eläkkeellä oleva nainen, joka tulee joko puolison tai ystävien seurassa nauttimaan teatterista. Teatteriesityksen valinnassa suurin merkitys on esityksen nimellä, toiseksi tärkein on päänäyttelijät ja kolmanneksi tärkein valintakriteeri on ystävien ja tuttavien suosittelu. Katsojat tulevat mieluiten katsomaan komediaa ja toiseksi mieluiten musikaaleja. Uusia asiakkaita teatteri saa alle 35- vuotiaista. Ohjelmistosuunnittelulla on tärkeä merkitys ja sen täytyisi olla pitkäjänteisempää. Markkinointikanavista tehokkaimmat ovat lehti-ilmoittelu, julisteet ja internet.
Tutkimus toteutettiin monimetodin avulla. Tutkimusmenetelminä olivat Pohjois-Savon alueen ammattiteatterinjohtajien teemahaastattelut sekä kyselytutkimus Iisalmen teatterin katsojille (n=57) vuoden 2011 syksyllä. Näiden tutkimusmenetelmien tukena oli vuoden 2011 mittainen havainnointi Iisalmen teatterin toiminnasta, johtokunnan toiminnasta ja johtamisesta.
Iisalmen teatteriyhdistyksen vaihtoehtoinen organisoitumismuoto voisi olla osakeyhtiöpohjainen toiminta. Iisalmen kaupungin tulisi lisätä rahallista tukeaan teatterin toimintaan ja määritellä Iisalmen teatteri kaupungin pääteatteriksi.
Iisalmen teatterin on kehitettävä strategiatyötään, joka kokonaisuudessaan puuttuu. Yhdistyksen on määriteltävä sen toiminnan missio, visio, tavoitteet ja seurantamenetelmät. Kehitettävää on johtokunnan toiminnassa sekä talouden suunnittelussa ja kannattavuuden lisäämisessä. Toiminnan kehittämisessä voisi hyödyntää prosessijohtamista, jonka mukaisesti määriteltäisiin yhdistyksen ydinprosessi, tukiprosessit, prosessin omistaja sekä tiimi, joka huolehtisi prosessin toimivuudesta.
Kyselyn perusteella Iisalmen teatterin kanta-asiakkaaksi voidaan määritellä 56 – 65 –vuotias työssäkäyvä tai eläkkeellä oleva nainen, joka tulee joko puolison tai ystävien seurassa nauttimaan teatterista. Teatteriesityksen valinnassa suurin merkitys on esityksen nimellä, toiseksi tärkein on päänäyttelijät ja kolmanneksi tärkein valintakriteeri on ystävien ja tuttavien suosittelu. Katsojat tulevat mieluiten katsomaan komediaa ja toiseksi mieluiten musikaaleja. Uusia asiakkaita teatteri saa alle 35- vuotiaista. Ohjelmistosuunnittelulla on tärkeä merkitys ja sen täytyisi olla pitkäjänteisempää. Markkinointikanavista tehokkaimmat ovat lehti-ilmoittelu, julisteet ja internet.