Hur kan man upptäcka en deprimerad ung människa? - en teoretisk studie om depression hos ungdomar. Utvecklingsarbete: Vad kan man som hälsovårdare göra för att hjälpa och stöda en ung människa med depression
Nybäck, Sofia; Pakkanen, Johanna (2012)
Nybäck, Sofia
Pakkanen, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218967
Tiivistelmä
Examensarbete:
Syftet med detta lärdomsprov är att göra vårdpersonal uppmärksam på depression hos ungdomar, samt utöka kunskapen om vad som kännetecknar depressionstillstånd hos en ung människa. Följande forskningsfrågor har ställts: 1. Vad kännetecknar depression hos unga? 2. Vilka faktorer kan öka risken för depression hos unga? 3. Vilka behandlingsmetoder rekommenderas för ungdomar med depression? Som teoretisk referensram används Erikssons (1991, 1993, 1994) och Lindströms (1994) teorier. Dokumentstudier användes som datainsamlingsmetod och innehållsanalys som dataanalysmetod. Artiklarna har sammanställts i en resumé.
Resultatredovisningen har strukturerats enligt forskningsfrågorna. Inom fråga 1 fick vi följande kategorier: kroppen, känslor och beteende. I fråga 2 framkom kategorierna fysiska riskfaktorer, psykiska riskfaktorer och sociala riskfaktorer. I fråga 3 framkom behandlingsmetoder som den enda kategorin.
Utvecklingsarbete:
Utvecklingsarbetet är en fortsättning på examensarbetet Hur kan man upptäcka en deprimerad ung människa? En teoretisk studie om depression hos ungdomar (Pakkanen & Nybäck, 2012). Syftet med detta arbete är att göra både examensarbetet och utvecklingsarbetet användbart i praktiken. Forskningsfrågor som ställts till artiklarna är: Hur kan man som hälsovårdare hjälpa och stöda en ung deprimerad människa? Hur bör ett bra hälsosamtal vara? De artiklar som använts i examensarbetet har även gett svar på dessa frågor. Resultatet presenteras utgående ifrån forskningsfrågorna.
För att få ut informationen ordnades två föreläsningar, en till vårdpersonal och en till socionomstuderande, där resultatet presenterades och diskuterades. Bachelor´s thesis:
The purpose of this study is to make health professionals aware of young people that suffer from depression, and to expand the knowledge on the characteristics of depressive disorders in young people. The following research questions were asked: 1. What characterizes depression in a young person? 2. What factors may increase the risk of depression in young people? 3. What treatments are recommended for adolescents with depression? The theoretical framework used is Eriksson (1991, 1993, 1994) and Lindström (1994). Data was collected through document studies and content analysis was used as data analysis method. The articles have been summarized in a review article.
The result has been divided according to the research questions. Out of question 1, we received the following categories: body, feelings and behavior. From question 2, categories such as physical, psychological and social risk factors emerged. From question 3, treatments emerged as the only category.
Development project:
The development project is a continuation of the bachelor´s thesis How can you detect a young person with depression? A theoretical study on depression in adolescents (Pakkanen & Nybäck, 2012). The purpose of this study is to make both the bachelor´s thesis and the development project useful in practice. The following research questions were asked: How can healthcare professionals help and support a young person with depression? How should a good caring conversation be? The articles used in the thesis have also provided answers to these questions. The results is based on the research questions.
To get the information out we kept two lectures, one for healthcare professionals and one for students studying on the social welfare program, where the results were presented and discussed.
Syftet med detta lärdomsprov är att göra vårdpersonal uppmärksam på depression hos ungdomar, samt utöka kunskapen om vad som kännetecknar depressionstillstånd hos en ung människa. Följande forskningsfrågor har ställts: 1. Vad kännetecknar depression hos unga? 2. Vilka faktorer kan öka risken för depression hos unga? 3. Vilka behandlingsmetoder rekommenderas för ungdomar med depression? Som teoretisk referensram används Erikssons (1991, 1993, 1994) och Lindströms (1994) teorier. Dokumentstudier användes som datainsamlingsmetod och innehållsanalys som dataanalysmetod. Artiklarna har sammanställts i en resumé.
Resultatredovisningen har strukturerats enligt forskningsfrågorna. Inom fråga 1 fick vi följande kategorier: kroppen, känslor och beteende. I fråga 2 framkom kategorierna fysiska riskfaktorer, psykiska riskfaktorer och sociala riskfaktorer. I fråga 3 framkom behandlingsmetoder som den enda kategorin.
Utvecklingsarbete:
Utvecklingsarbetet är en fortsättning på examensarbetet Hur kan man upptäcka en deprimerad ung människa? En teoretisk studie om depression hos ungdomar (Pakkanen & Nybäck, 2012). Syftet med detta arbete är att göra både examensarbetet och utvecklingsarbetet användbart i praktiken. Forskningsfrågor som ställts till artiklarna är: Hur kan man som hälsovårdare hjälpa och stöda en ung deprimerad människa? Hur bör ett bra hälsosamtal vara? De artiklar som använts i examensarbetet har även gett svar på dessa frågor. Resultatet presenteras utgående ifrån forskningsfrågorna.
För att få ut informationen ordnades två föreläsningar, en till vårdpersonal och en till socionomstuderande, där resultatet presenterades och diskuterades.
The purpose of this study is to make health professionals aware of young people that suffer from depression, and to expand the knowledge on the characteristics of depressive disorders in young people. The following research questions were asked: 1. What characterizes depression in a young person? 2. What factors may increase the risk of depression in young people? 3. What treatments are recommended for adolescents with depression? The theoretical framework used is Eriksson (1991, 1993, 1994) and Lindström (1994). Data was collected through document studies and content analysis was used as data analysis method. The articles have been summarized in a review article.
The result has been divided according to the research questions. Out of question 1, we received the following categories: body, feelings and behavior. From question 2, categories such as physical, psychological and social risk factors emerged. From question 3, treatments emerged as the only category.
Development project:
The development project is a continuation of the bachelor´s thesis How can you detect a young person with depression? A theoretical study on depression in adolescents (Pakkanen & Nybäck, 2012). The purpose of this study is to make both the bachelor´s thesis and the development project useful in practice. The following research questions were asked: How can healthcare professionals help and support a young person with depression? How should a good caring conversation be? The articles used in the thesis have also provided answers to these questions. The results is based on the research questions.
To get the information out we kept two lectures, one for healthcare professionals and one for students studying on the social welfare program, where the results were presented and discussed.