KÄSITYÖYRITYKSEN MARKKINOINTIKEINOT : Case: Takala Designs
Turpeinen, Tiina (2012)
Turpeinen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188828
Tiivistelmä
Suomen käsityöyrityksistä 75 % on mikroyrityksiä työllistäen vain yhden henkilön. Näiden yritysten täytyy kuitenkin kilpailla samoilla markkinoilla tehdasvalmisteisia tuotteita ja massatuotantoa vastaan. Yksi käsityöyritysten kilpailuetu on toimiva markkinointi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Suomalaisen käsityöyrityksen, Takala Designsin, markkinointia. Tietoperustassa käsiteltiin käsityöyritysten markkinointikeinoja ja mielikuvien käyttöä markkinoinnin apuna. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä, joka lähetettiin Takala Designsin Facebook-sivujen kautta sivuille liittyneille 46 fanille. Lomake toteutettiin Google Dokumentit -ohjelmalla, joka on Internetissä toimiva ilmainen ohjelma sähköisten kyselyiden laadintaan. Vastausprosentiksi tuli 32,7.
Suuri osa vastaajista (40 %) on ostanut tai ostaisi tuotteita yrityksen kotimaisuuden ja tuotteiden yksilöllisyyden takia. Myös tuotteiden hinta-laatu–suhde, yrityksen käsityöluonne ja tuotteiden persoonallisuus vaikuttavat ostopäätöksen tekoon. Kyselystä saatujen tulosten mukaan parhaana markkinointikanavana pidettiin Internetiä, erityisesti Facebookia.
Tulevaisuudessa Takala Designs voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään markkinointiaan. Tulokset antavat pohjan yrityksen asiakastutkimukselle, ja tulevien tutkimusten myötä yritys voi seurata kehitystään. Sähköinen markkinointi tulee olemaan tärkeää käsityöyritysten tulevaisuudessa, mutta myös perinteiset markkinointikanavat kulkevat käsi kädessä Internetin kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Suomalaisen käsityöyrityksen, Takala Designsin, markkinointia. Tietoperustassa käsiteltiin käsityöyritysten markkinointikeinoja ja mielikuvien käyttöä markkinoinnin apuna. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä, joka lähetettiin Takala Designsin Facebook-sivujen kautta sivuille liittyneille 46 fanille. Lomake toteutettiin Google Dokumentit -ohjelmalla, joka on Internetissä toimiva ilmainen ohjelma sähköisten kyselyiden laadintaan. Vastausprosentiksi tuli 32,7.
Suuri osa vastaajista (40 %) on ostanut tai ostaisi tuotteita yrityksen kotimaisuuden ja tuotteiden yksilöllisyyden takia. Myös tuotteiden hinta-laatu–suhde, yrityksen käsityöluonne ja tuotteiden persoonallisuus vaikuttavat ostopäätöksen tekoon. Kyselystä saatujen tulosten mukaan parhaana markkinointikanavana pidettiin Internetiä, erityisesti Facebookia.
Tulevaisuudessa Takala Designs voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään markkinointiaan. Tulokset antavat pohjan yrityksen asiakastutkimukselle, ja tulevien tutkimusten myötä yritys voi seurata kehitystään. Sähköinen markkinointi tulee olemaan tärkeää käsityöyritysten tulevaisuudessa, mutta myös perinteiset markkinointikanavat kulkevat käsi kädessä Internetin kanssa.