Palveluiden kehittäminen markkinointiviestinnän ja digitaalisten palveluiden suunnittelutoimistossa
Vuori, Anne (2012)
Vuori, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219138
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena on kartoittaa asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta kehittää markkinointiviestinnän ja digitaalisten palveluiden suunnittelutoimiston palveluita ja toimintatapoja.
Työssä pyrittiin selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä suunnittelutoimiston palveluihin ja keräämään heiltä kehitysehdotuksia. Kehittämiskohteet selvitettiin tekemällä kyselytutkimus asiakkaille sekä havainnoimalla ja haastattelemalla kehitettävää työyhteisöä. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksen menetelmillä. Palveluita lähdettiin kehittämään palvelumuotoilun avulla.
Työssä käydään läpi palvelumuotoilun kehitysmenetelmiä, suunnitteluprosessia ja työkaluja, joita kehittämishankkeessa käytettiin. Käyttäjälähtöinen suunnittelu on nykypäivän toimintamalli palveluiden suunnittelussa.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä toimiston palveluihin. Kehitettävää on silti monella osa-alueella, eniten kehitettävää on innovatiivisuudessa sekä loppukäyttäjien osallistamisessa suunnitteluprosessiin. Kehitysehdotukset konkretisoitiin uuden suunnitteluprosessin muotoon sekä luomalla palvelumuotoilun työkaluista huoneentaulu.
Työssä pyrittiin selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä suunnittelutoimiston palveluihin ja keräämään heiltä kehitysehdotuksia. Kehittämiskohteet selvitettiin tekemällä kyselytutkimus asiakkaille sekä havainnoimalla ja haastattelemalla kehitettävää työyhteisöä. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksen menetelmillä. Palveluita lähdettiin kehittämään palvelumuotoilun avulla.
Työssä käydään läpi palvelumuotoilun kehitysmenetelmiä, suunnitteluprosessia ja työkaluja, joita kehittämishankkeessa käytettiin. Käyttäjälähtöinen suunnittelu on nykypäivän toimintamalli palveluiden suunnittelussa.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä toimiston palveluihin. Kehitettävää on silti monella osa-alueella, eniten kehitettävää on innovatiivisuudessa sekä loppukäyttäjien osallistamisessa suunnitteluprosessiin. Kehitysehdotukset konkretisoitiin uuden suunnitteluprosessin muotoon sekä luomalla palvelumuotoilun työkaluista huoneentaulu.