Kilpailuttamisen karikot : Tekstiilihuollon kilpailuttaminen julkisessa hankinnassa
Stolt, Pirjo (2012)
Stolt, Pirjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena on ollut selvittää tekstiilien vuokrauksen ja huoltopalvelun kilpailuttamisen keskeisiä ongelmia tilanteessa, jossa kilpailutus toteutetaan julkisena hankintana. Lisäksi olen tarkastellut sitä, kuinka tarjouslähtöisesti hinnoittelu on kyetty toteuttamaan. Asiakirjojen tiukat muotovaatimukset ja dokumenttien suuri määrä tekevät kilpailuttamisesta monimutkaista. Hankintalaki kattaa vain osan julkisen alan hankintatoiminnasta eikä laissa oteta kantaa esimerkiksi sopimusehtoihin. Tutkimuksen toimeksiantaja on Tekstiilihuoltoliitto ry.
Tutkimuksen pohjana käytetyn empiirisen aineiston olen kerännyt puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineisto on analysoitu sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Tietoa teoriaosuuteen olen poiminut alan kirjallisuudesta, hankintalaista sekä eri verkkosivuilta.
Kyselylomakkeilla olen tavoitellut kahta kohderyhmää: Suomessa toimivia pesula-alan yrityksiä ja julkishallinnon hankintayksikköjä. Kyselyt toteutin syksyllä 2011. Lomakkeet toimitin perille sähköpostitse. Lomakekyselyiden lisäksi etsin kilpailuttamisen kompastuskiviä markkinaoikeuden antamista päätöksistä. Tekstiilihuollon hankinnan ongelmia olen koko prosessin ajan peilannut sekä hankintalakiin että omaan kokemukseeni.
Tutkimus paljastaa, että julkisyhteisöissä hankinnan vaikeudet ilmenevät ennen muuta horjuvana toimitusvarmuutena, toimittajan kyvyssä palvella ja logistiikassa. Joskus vaikeudet ovat seurausta tilaajan toimista. Tekstiilihuollon suurimmat ongelmat liittyvät hintaan ja hinnoitteluun. Erityisesti laadun merkitys korostuu molempien osapuolten näkemyksissä. Toiminnan hyvä laatu ei synny itsestään. Siihen on tietoisesti panostettava korostamalla aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Jatkotutkimusnäkymiä ajatellen olisi mielekästä keskittyä nykyiseen hankintalakiin, erityisesti mahdollisuuksiin lisätä sopimuskäytännön läpinäkyvyyttä.
Tutkimuksen pohjana käytetyn empiirisen aineiston olen kerännyt puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineisto on analysoitu sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Tietoa teoriaosuuteen olen poiminut alan kirjallisuudesta, hankintalaista sekä eri verkkosivuilta.
Kyselylomakkeilla olen tavoitellut kahta kohderyhmää: Suomessa toimivia pesula-alan yrityksiä ja julkishallinnon hankintayksikköjä. Kyselyt toteutin syksyllä 2011. Lomakkeet toimitin perille sähköpostitse. Lomakekyselyiden lisäksi etsin kilpailuttamisen kompastuskiviä markkinaoikeuden antamista päätöksistä. Tekstiilihuollon hankinnan ongelmia olen koko prosessin ajan peilannut sekä hankintalakiin että omaan kokemukseeni.
Tutkimus paljastaa, että julkisyhteisöissä hankinnan vaikeudet ilmenevät ennen muuta horjuvana toimitusvarmuutena, toimittajan kyvyssä palvella ja logistiikassa. Joskus vaikeudet ovat seurausta tilaajan toimista. Tekstiilihuollon suurimmat ongelmat liittyvät hintaan ja hinnoitteluun. Erityisesti laadun merkitys korostuu molempien osapuolten näkemyksissä. Toiminnan hyvä laatu ei synny itsestään. Siihen on tietoisesti panostettava korostamalla aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Jatkotutkimusnäkymiä ajatellen olisi mielekästä keskittyä nykyiseen hankintalakiin, erityisesti mahdollisuuksiin lisätä sopimuskäytännön läpinäkyvyyttä.