Kouluvalmiuksien tukeminen valmistavassa esiopetuksessa : Työntekijöiden kokemuksia Vaasassa
Roive, Riikka (2012)
Roive, Riikka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajalasten valmistavaa esiopetusta Vaasassa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaista tukea lapset saavat varhaiskasvatushenkilöstöltä ja onko tuki riittävää, jotta kouluvalmiudet ovat riittävät aloittamaan perusopetus omassa lähikoulussa esiopetusvuoden jälkeen. Tutkimuksessa kartoitettiin myös valmistavan esiopetuksen työntekijöiden oman tuen tarvetta.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahden päiväkodin valmistavan esiopetuksen työntekijöitä. Teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksesta, maahanmuuttajista varhaiskasvatuksessa sekä valmistavasta esiopetuksesta.
Haastatteluiden pohjalta tutkimuksen tuloksista selvisi, että maahanmuuttajataustaisia lapsia tuetaan monella eri tavalla. Valmistavassa esiopetuksessa keskitytään tukemaan lapsen S2-kielen kehitystä ja muita koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Työntekijät tekevät yhteistyötä yhteistyötahojen kanssa, jotta lasten mahdollisien muihin kuin kielellisiin oppimisvaikeuksiin kyetään vastaamaan heti jo varhaiskasvatuksessa. Lähes kaikki lapset pääsevät aloittamaan peruskoulun valmistavan esiopetusvuoden jälkeen. Lapset joiden taidot eivät riitä omaan lähikouluun sijoittuvat muihin koulumuotoihin, joissa he saavat paremmin yksilöllistä tukea koulunkäyntiinsä.
Suurin osa valmistavan esiopetuksen työntekijöistä koki saavansa tarpeeksi tukea työssään. Oma tiimi nousi tärkeäksi voimavaraksi työssä jaksamisessa. Lisätukea toivottiin toisten päiväkotien valmistavan esiopetuksen työntekijöiltä sekä esimerkiksi muilta kollegoilta mahdollisista maanlaajuisista koulutustilaisuuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahden päiväkodin valmistavan esiopetuksen työntekijöitä. Teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksesta, maahanmuuttajista varhaiskasvatuksessa sekä valmistavasta esiopetuksesta.
Haastatteluiden pohjalta tutkimuksen tuloksista selvisi, että maahanmuuttajataustaisia lapsia tuetaan monella eri tavalla. Valmistavassa esiopetuksessa keskitytään tukemaan lapsen S2-kielen kehitystä ja muita koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Työntekijät tekevät yhteistyötä yhteistyötahojen kanssa, jotta lasten mahdollisien muihin kuin kielellisiin oppimisvaikeuksiin kyetään vastaamaan heti jo varhaiskasvatuksessa. Lähes kaikki lapset pääsevät aloittamaan peruskoulun valmistavan esiopetusvuoden jälkeen. Lapset joiden taidot eivät riitä omaan lähikouluun sijoittuvat muihin koulumuotoihin, joissa he saavat paremmin yksilöllistä tukea koulunkäyntiinsä.
Suurin osa valmistavan esiopetuksen työntekijöistä koki saavansa tarpeeksi tukea työssään. Oma tiimi nousi tärkeäksi voimavaraksi työssä jaksamisessa. Lisätukea toivottiin toisten päiväkotien valmistavan esiopetuksen työntekijöiltä sekä esimerkiksi muilta kollegoilta mahdollisista maanlaajuisista koulutustilaisuuksista.