Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Katsaus luonnonkosmetiikan saatavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Vehmaa, Heidi (2011)
Vehmaa, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015635
Tiivistelmä
Luonnonkosmetiikka on viime vuosina noussut vahvaksi trendiksi. Itse asiassa trendi kuvaavana terminä saattaa olla jopa hieman harhaanjohtava, sillä luonnonkosmetiikka vaikuttaa tulleen jäädäkseen. Myyntimäärät kasvavat, uusia merkkejä tulee alalle ja arvostus lisääntyy jatkuvasti. Tämä tapahtuu hitaasti, mutta varmasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luonnonkosmetiikan saatavuutta ja kuluttajien tyytyväisyyttä siihen. Jos mahdollista, tutkimuksen tulosten perusteella tuli määritellä paras mahdollinen jakelukanavavalinta tai –yhdistelmä luonnonkosmetiikalle. Lisäksi oli tarkoitus selvittää kuluttajien asenteita luonnonkosmetiikkaa ja sen kuluttamista kohtaan. Ennakko-oletuksena oli, että tyypillinen luonnonkosmetiikan kuluttaja perinteisen kosmetiikan kuluttajaan verrattuna kriittisempi ja asenteiltaan eettisempi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kuluttamiseen vaikuttavia asioita, joista esimerkiksi tunteet ja asenteet vaikuttavat erityisen paljon luonnonkosmetiikan kuluttamiseen. Lisäksi teoriassa käydään läpi saatavuutta ja sen merkitystä kilpailukeinona sekä paneudutaan luonnonkosmetiikan käsitteeseen ja määritelmään. Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena niille, jotka tykkäävät Facebookissa lavera-luonnonkosmetiikkamerkistä. Kysely lähettiin sähköpostina niille, jotka ilmoittivat halukkuudestaan osallistua.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet kuluttajat olivat tyytyväisiä nykyisiin jakelukanaviin ja niiden muuttamisen sijaan, toivoivat laajempaa tuotevalikoimaa ja enemmän tuotetietoutta jo olemassa oleviin myyntipisteisiin. Lähikauppa nousi esille uutena jakelukanavavaihtoehtona, jolle oli selkeä paikka kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Luonnonkosmetiikan kuluttajat paljastuivat vähemmän eettisiksi kuin mitä ennakkokäsityksissä oletettiin. Heille tärkeimpiä olivat ympäristöystävällisyys ja turvallisuus kestävän kehityksen sijaan. Vastaajat eivät myöskään olleet niin omistautuneita luonnonkosmetiikalle kuin olisi voinut kuvitella.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että parasta mahdollista jakelukanavavaihtoehtoa ei voitu määrittää. Kyselyyn osallistuneet olivat tyytyväisiä nykyisiin jakelukanaviin ja lähikaupan lisääminen jakelukanavien joukkoon ei vielä ole tarpeeksi kannattavaa. Koska kuluttajat eivät ole täysin sitoutuneita luonnonkosmetiikan käyttöön, ei ole takeita siitä, että lähikaupan valikoimiin otettuna luonnonkosmetiikka myisi riittävästi. Nykyisiin myyntipisteisiin kannattaa panostaa enemmän ja laajentaa niiden luonnonkosmetiikan valikoimaa. Lisäksi tuotteiden käyttöneuvontaa ja tuotetietoa kannattaa lisätä, sillä niiden saatavuus koettiin heikoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luonnonkosmetiikan saatavuutta ja kuluttajien tyytyväisyyttä siihen. Jos mahdollista, tutkimuksen tulosten perusteella tuli määritellä paras mahdollinen jakelukanavavalinta tai –yhdistelmä luonnonkosmetiikalle. Lisäksi oli tarkoitus selvittää kuluttajien asenteita luonnonkosmetiikkaa ja sen kuluttamista kohtaan. Ennakko-oletuksena oli, että tyypillinen luonnonkosmetiikan kuluttaja perinteisen kosmetiikan kuluttajaan verrattuna kriittisempi ja asenteiltaan eettisempi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kuluttamiseen vaikuttavia asioita, joista esimerkiksi tunteet ja asenteet vaikuttavat erityisen paljon luonnonkosmetiikan kuluttamiseen. Lisäksi teoriassa käydään läpi saatavuutta ja sen merkitystä kilpailukeinona sekä paneudutaan luonnonkosmetiikan käsitteeseen ja määritelmään. Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena niille, jotka tykkäävät Facebookissa lavera-luonnonkosmetiikkamerkistä. Kysely lähettiin sähköpostina niille, jotka ilmoittivat halukkuudestaan osallistua.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet kuluttajat olivat tyytyväisiä nykyisiin jakelukanaviin ja niiden muuttamisen sijaan, toivoivat laajempaa tuotevalikoimaa ja enemmän tuotetietoutta jo olemassa oleviin myyntipisteisiin. Lähikauppa nousi esille uutena jakelukanavavaihtoehtona, jolle oli selkeä paikka kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Luonnonkosmetiikan kuluttajat paljastuivat vähemmän eettisiksi kuin mitä ennakkokäsityksissä oletettiin. Heille tärkeimpiä olivat ympäristöystävällisyys ja turvallisuus kestävän kehityksen sijaan. Vastaajat eivät myöskään olleet niin omistautuneita luonnonkosmetiikalle kuin olisi voinut kuvitella.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että parasta mahdollista jakelukanavavaihtoehtoa ei voitu määrittää. Kyselyyn osallistuneet olivat tyytyväisiä nykyisiin jakelukanaviin ja lähikaupan lisääminen jakelukanavien joukkoon ei vielä ole tarpeeksi kannattavaa. Koska kuluttajat eivät ole täysin sitoutuneita luonnonkosmetiikan käyttöön, ei ole takeita siitä, että lähikaupan valikoimiin otettuna luonnonkosmetiikka myisi riittävästi. Nykyisiin myyntipisteisiin kannattaa panostaa enemmän ja laajentaa niiden luonnonkosmetiikan valikoimaa. Lisäksi tuotteiden käyttöneuvontaa ja tuotetietoa kannattaa lisätä, sillä niiden saatavuus koettiin heikoksi.