Musiikkipedagogina lastenklinikalla : Musiikillisia kohtaamisia vakavasti sairaiden lasten parissa
Björkman, Pia-Maria (2012)
Björkman, Pia-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229272
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, minkälaisia valmiuksia musiikkipedagogi tarvitsee työskennelläkseen vakavasti sairaiden lasten parissa sairaalassa. Työni on samalla kehittämistehtävä Care Music -projektissa, joka on osa Turun Taideakatemian Sairaala- ja hoivamusiikkityön kehittämishanketta. Osallistun myös julkaisun kirjoittamiseen. Raportoin projektille musiikkipedagogin työn sisällöstä Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikalla. Raportointi tapahtuu opinnäytetyöni pohjalta.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, joka toteutettiin Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikan hematologian ja onkologian osastolla alle kouluikäisten vakavasti sairaiden lasten parissa. Tiedonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Havainnointini fokuksessa olivat ympäristö, sairaus ja kipu, vuorovaikutus, musiikilliset menetelmät sekä muut mahdolliset menetelmät. Tutkimusaineistona oli tutkimuspäiväkirja. Tutkimusjakso kesti noin kolme kuukautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkipedagogi etenee musiikilliseen kohtaamiseen ikään kuin porttien läpi. Valmiuksia, jotka auttavat musiikkipedagogia etenemään kohti vakavasti sairaiden lasten parissa tapahtuvaa musiikillista kohtaamista ovat toimintaympäristön kaoottisuuden sietäminen, hyvä tilannetaju, kyky ohittaa sairaus ja kipu, kyky havainnoida vuorovaikutukseen kutsua sekä musiikillinen ammattitaito.
Uskon, että tutkimuksestani on hyötyä sairaala- ja hoivamusiikkityöstä kiinnostuneille musiikkipedagogeille tai muusikoille. Sen tuloksia voidaan soveltaa eri tavoin eri ikäryhmien tarpeita ajatellen sairaala- ja hoivamusiikkityössä, jossa ollaan musiikillisen vuorovaikutuksen äärellä. Jatkotutkimusta aiheesta voisi tehdä esimerkiksi musiikin käytöstä vakavasti sairaiden lasten näytteenotto- ja tutkimustilanteissa tai musiikillisista kohtaamisista teini-ikäisten parissa lastenklinikalla.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, joka toteutettiin Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikan hematologian ja onkologian osastolla alle kouluikäisten vakavasti sairaiden lasten parissa. Tiedonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Havainnointini fokuksessa olivat ympäristö, sairaus ja kipu, vuorovaikutus, musiikilliset menetelmät sekä muut mahdolliset menetelmät. Tutkimusaineistona oli tutkimuspäiväkirja. Tutkimusjakso kesti noin kolme kuukautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkipedagogi etenee musiikilliseen kohtaamiseen ikään kuin porttien läpi. Valmiuksia, jotka auttavat musiikkipedagogia etenemään kohti vakavasti sairaiden lasten parissa tapahtuvaa musiikillista kohtaamista ovat toimintaympäristön kaoottisuuden sietäminen, hyvä tilannetaju, kyky ohittaa sairaus ja kipu, kyky havainnoida vuorovaikutukseen kutsua sekä musiikillinen ammattitaito.
Uskon, että tutkimuksestani on hyötyä sairaala- ja hoivamusiikkityöstä kiinnostuneille musiikkipedagogeille tai muusikoille. Sen tuloksia voidaan soveltaa eri tavoin eri ikäryhmien tarpeita ajatellen sairaala- ja hoivamusiikkityössä, jossa ollaan musiikillisen vuorovaikutuksen äärellä. Jatkotutkimusta aiheesta voisi tehdä esimerkiksi musiikin käytöstä vakavasti sairaiden lasten näytteenotto- ja tutkimustilanteissa tai musiikillisista kohtaamisista teini-ikäisten parissa lastenklinikalla.