Taide tavaksi - taideopetus hyvinvointia luomassa : Kehittämissuunnitelma Espoon esittävän taiteen koulun HYVE-ryhmien toteuttamiseksi
Hintikka, Susanna (2012)
Hintikka, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut valmistaa kehittämissuunnitelma Espoon esittävän taiteen koulun, Eskon, HYVE–ryhmien toiminnalle. HYVE on koulussa luotu käsite kuvaamaan taiteen perusopetuksen ulkopuolista teatteri- tai sirkustaiteen opetusta, jossa tavoitteena on osallistujien hyvinvoinnin tukeminen. Tämä osa-alue koulun toiminnasta on ollut vakiintumatonta ja ilman selkeää suunnitelmaa. Työn tilaajana oli Espoon esittävän taiteen koulu.
Opinnäytetyö edustaa tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa on tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen piirteitä. Tekijä työskentelee tilaajaorganisaatiossa. Tutkimusmenetelminä ovat olleet ideariihi, avoin haastattelu ja vertailuanalyysi, HYVE-toimintaa on tarkasteltu tiedon keruun jälkeen SWOT-analyysin avulla. Kehittämistyön aikana on tutkittu HYVE-toimintaa rakenteellisesta, taloudellisesta ja pedagogisesta näkökulmasta.
Taideopetuksen hyvinvointivaikutuksia kuvaamaan on luotu neljä teesiä, jotka syntyivät kirjallisten lähteiden ja koulun arvojen pohjalta ja kehittämistyön prosessin aikana. Teesit koskevat taideopetuksen yksilöön, yhteisöön ja yhteiskuntaan kohdentuvia vaikutuksia.
Opinnäytetyön lopussa on kehittämissuunnitelma, jossa on esitetty toimenpide-ehdotusten muodossa miten HYVE–toimintaa tulisi Espoon esittävän taiteen koulussa tulevaisuudessa toteuttaa. Toimenpide-ehdotukset ovat soveltuvin osin monistettavissa muille taiteen perusopetusta antaville oppilaitoksille tai muille taidealan toimijoille.
Opinnäytetyö edustaa tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa on tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen piirteitä. Tekijä työskentelee tilaajaorganisaatiossa. Tutkimusmenetelminä ovat olleet ideariihi, avoin haastattelu ja vertailuanalyysi, HYVE-toimintaa on tarkasteltu tiedon keruun jälkeen SWOT-analyysin avulla. Kehittämistyön aikana on tutkittu HYVE-toimintaa rakenteellisesta, taloudellisesta ja pedagogisesta näkökulmasta.
Taideopetuksen hyvinvointivaikutuksia kuvaamaan on luotu neljä teesiä, jotka syntyivät kirjallisten lähteiden ja koulun arvojen pohjalta ja kehittämistyön prosessin aikana. Teesit koskevat taideopetuksen yksilöön, yhteisöön ja yhteiskuntaan kohdentuvia vaikutuksia.
Opinnäytetyön lopussa on kehittämissuunnitelma, jossa on esitetty toimenpide-ehdotusten muodossa miten HYVE–toimintaa tulisi Espoon esittävän taiteen koulussa tulevaisuudessa toteuttaa. Toimenpide-ehdotukset ovat soveltuvin osin monistettavissa muille taiteen perusopetusta antaville oppilaitoksille tai muille taidealan toimijoille.