KASVATUSKUMPPANUUS : Vanhempien näkymyksiä kasvatuskumppanuudesta ja sen onnistumisesta päivähoidon henkilöstön kanssa
Wallenius, Annakaisa (2012)
Wallenius, Annakaisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Kasvatuskumppanuus on vanhempien ja päivähoidon henkilöstön välinen yhteinen kasvatusprosessi. Kasvatuskumppanuus perustuu vanhempien ja kasvatushenkilöstön väliseen luottamukselliseen suhteeseen. Tämän pohjalta kasvatuskumppanuudessa yhdistyy vanhempien oma asiantuntemus lapsesta ja työntekijöiden ammatillinen osaaminen.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kasvatuskumppanuutta ja sitä miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden onnistuvan käytännössä kasvatushenkilöstön kanssa. Tutkimus on rajattu koskemaan yhden päiväkodin yhden lapsiryhmän vanhempia ja tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeen ja haastattelujen muodossa. Opinnäytetyöni aihe vahvistui työharjoittelun aikana ja on yhteydessä työharjoittelupaikkaan.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimukseni tuoma tieto painottaa kasvatuskumppanuuden merkitystä lapsen kasvun tukemisessa. Päiväkodin henkilöstön rooli kasvatuskumppanuuden luomisessa on merkittävä, koska kasvatuskumppanuus on perhekohtaista. Nämä asiat päivähoito henkilöstön tulee osata ottaa huomioon kasvatusprosessin aikana.
Kasvatuskumppanuus on vanhempien ja päivähoidon henkilöstön välinen yhteinen kasvatusprosessi. Kasvatuskumppanuus perustuu vanhempien ja kasvatushenkilöstön väliseen luottamukselliseen suhteeseen. Tämän pohjalta kasvatuskumppanuudessa yhdistyy vanhempien oma asiantuntemus lapsesta ja työntekijöiden ammatillinen osaaminen.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kasvatuskumppanuutta ja sitä miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden onnistuvan käytännössä kasvatushenkilöstön kanssa. Tutkimus on rajattu koskemaan yhden päiväkodin yhden lapsiryhmän vanhempia ja tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeen ja haastattelujen muodossa. Opinnäytetyöni aihe vahvistui työharjoittelun aikana ja on yhteydessä työharjoittelupaikkaan.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimukseni tuoma tieto painottaa kasvatuskumppanuuden merkitystä lapsen kasvun tukemisessa. Päiväkodin henkilöstön rooli kasvatuskumppanuuden luomisessa on merkittävä, koska kasvatuskumppanuus on perhekohtaista. Nämä asiat päivähoito henkilöstön tulee osata ottaa huomioon kasvatusprosessin aikana.