COMMUNICATION GAPS AT SEASONAL RESTAURANT
Dang, Thai (2012)
Dang, Thai
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219002
Tiivistelmä
Tehokas viestintä vaikuttaa merkittävästi yrityksen menestykseen. Kuitenkin tehokkaan viestinnän kehittäminen on vaikeaa sesonkiravintoloissa, joissa henkilökunnan vaihtuvuus on suurta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kausiluontoisuutta ja sen vaikutuksia Symposium-ravintolan henkilökuntaan. Toinen päämäärä on määritellä sisäisen viestinnän rakenne ja tekijät, jotka aiheuttavat ongelmia viestinnässä. Sitten tulokset yhdistetään, jotta pystytään luomaan kokonaiskuva Symposium-ravintolan sisäisen viestinnän ongelmista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää kuvausta viestinnästä ja sen kehityksestä sekä palautteesta ja viestinnän solmukohdista. Myös viestinnän kehitys yritysviestinnän kontekstissa määritellään. Lisäksi kausiluontoisuutta ja sen vaikutuksia ravintolayritysten työllisyystilanteeseen ja työoloihin tutkitaan. Tähän tutkimukseen on valittu laadullinen menetelmä puolistrukturoituine haastatteluineen. Haastattelut molempien sekä ravintolan johdon että työntekijöiden kanssa toteutettiin puhelimetse 18.2. jạ 5.3.2012 välisenä aikana Vaasassa. Haastateltuja oli kahdeksan, kuusi työntekijää ja kaksi työnantajaa. Tutkimuksen tulos osoittaa, että ravintolalla on heikko sisäinen viestintä, mikä johtuu siitä, että työnantajat eivät kiinnitä asiaan tarpeeksi huomiota. Kausiluonteisuus on syynä työntekijöiden taustojen erilaisuuteen sekä myös henkilökunnan epävakaisuuteen yrityksessä, mikä myös osittain tuottaa sisäisen viestinnän ongelmia. Yksilölliset luonteenpiirteet ja asenteet kuitenkin voivat nostaa esiin viestinnän ongelmia. Lisähuomio on myös, että mitä pitempään työntekijät ovat töitä tehneet sitä enemmän he ilmaisevat empatiaa viestinnän ongelmia kohtaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kausiluontoisuutta ja sen vaikutuksia Symposium-ravintolan henkilökuntaan. Toinen päämäärä on määritellä sisäisen viestinnän rakenne ja tekijät, jotka aiheuttavat ongelmia viestinnässä. Sitten tulokset yhdistetään, jotta pystytään luomaan kokonaiskuva Symposium-ravintolan sisäisen viestinnän ongelmista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää kuvausta viestinnästä ja sen kehityksestä sekä palautteesta ja viestinnän solmukohdista. Myös viestinnän kehitys yritysviestinnän kontekstissa määritellään. Lisäksi kausiluontoisuutta ja sen vaikutuksia ravintolayritysten työllisyystilanteeseen ja työoloihin tutkitaan. Tähän tutkimukseen on valittu laadullinen menetelmä puolistrukturoituine haastatteluineen. Haastattelut molempien sekä ravintolan johdon että työntekijöiden kanssa toteutettiin puhelimetse 18.2. jạ 5.3.2012 välisenä aikana Vaasassa. Haastateltuja oli kahdeksan, kuusi työntekijää ja kaksi työnantajaa. Tutkimuksen tulos osoittaa, että ravintolalla on heikko sisäinen viestintä, mikä johtuu siitä, että työnantajat eivät kiinnitä asiaan tarpeeksi huomiota. Kausiluonteisuus on syynä työntekijöiden taustojen erilaisuuteen sekä myös henkilökunnan epävakaisuuteen yrityksessä, mikä myös osittain tuottaa sisäisen viestinnän ongelmia. Yksilölliset luonteenpiirteet ja asenteet kuitenkin voivat nostaa esiin viestinnän ongelmia. Lisähuomio on myös, että mitä pitempään työntekijät ovat töitä tehneet sitä enemmän he ilmaisevat empatiaa viestinnän ongelmia kohtaan.