Jarrupenkin elektroniikka
Niiranen, Joni (2012)
Niiranen, Joni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239386
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin ja rakennettiin elektroninen kortti, joka ottaa vastaan tietoa jarrupenkin antureilta ja prosessoinnin jälkeen syöttää antureilta saatujen tietojen mukaiset luvut tietokoneelle. Tietokone näyttää ruudulla saadut tiedot käyttäjälle: moottorin kierrosluku, lämpötilat, teho, vääntö, pakokaasun lambda ja sytytyksen ennakko. Työ tehtiin yksityiselle Petteri Valtosen suunnittelemalle ja rakentamalle jarrupenkille.
Suunnitteluosuus alkaa anturien tarkastelusta. Siinä tarkastellaan lähemmin käytettyjä antureita ja niiden tuottamia signaaleja, joita kortin tulee osata lukea. Antureja on kaiken kaikkiaan kahdeksan, ja niiltä tuleva tieto vaihtelee kahdenkymmenen millivoltin ja seitsämänkymmenen voltin välillä. Suunnitteluosuuden toisessa kohdassa käydään läpi käytetyt komponentit ja niiden toiminta hieman tarkemmin. Kerrotaan myös, miksi valittuihin komponentteihin on päädytty. Viimeinen suunnitteluosuus käsittelee kuinka kortin suunniteltiin ja mitä ohjelmaa käytettiin kortin suunnittelussa.
Ohjelmointiosuudessa tarkastellaan ensiksi kortin firmwaren luontia ja siihen käytettyjä ohjelmia. Osuudessa käydään myös läpi eri anturien vaatimat ohjelmaosuudet. Mukaan kuuluu itseään tasaisin väliajoin toistavia ohjelmaosuuksia ja keskeytyksestä aktivoituvia ohjelmia. Viimeisenä ohjelmointiosuudessa käydään läpi tietokoneen puolelle tullut ohjelma, joka näyttää tietokoneen ruudulla kortin vastaanottamia tietoja jarrupenkin antureilta. Siinä myös käydään hieman läpi asiaoita, joita olisi jatkossa tarkoitus lisätä ohjelmaan.
Testausosuudessa käydään läpi testauksessa käytetyt menetelmät. Viimeisenä on yhteenveto, jossa analysoidaan projektia yleisesti. Käydään läpi asiat, jotka tulisi tehdä toisin, jos projekti pitäisi tehdä uudestaan.
Suunnitteluosuus alkaa anturien tarkastelusta. Siinä tarkastellaan lähemmin käytettyjä antureita ja niiden tuottamia signaaleja, joita kortin tulee osata lukea. Antureja on kaiken kaikkiaan kahdeksan, ja niiltä tuleva tieto vaihtelee kahdenkymmenen millivoltin ja seitsämänkymmenen voltin välillä. Suunnitteluosuuden toisessa kohdassa käydään läpi käytetyt komponentit ja niiden toiminta hieman tarkemmin. Kerrotaan myös, miksi valittuihin komponentteihin on päädytty. Viimeinen suunnitteluosuus käsittelee kuinka kortin suunniteltiin ja mitä ohjelmaa käytettiin kortin suunnittelussa.
Ohjelmointiosuudessa tarkastellaan ensiksi kortin firmwaren luontia ja siihen käytettyjä ohjelmia. Osuudessa käydään myös läpi eri anturien vaatimat ohjelmaosuudet. Mukaan kuuluu itseään tasaisin väliajoin toistavia ohjelmaosuuksia ja keskeytyksestä aktivoituvia ohjelmia. Viimeisenä ohjelmointiosuudessa käydään läpi tietokoneen puolelle tullut ohjelma, joka näyttää tietokoneen ruudulla kortin vastaanottamia tietoja jarrupenkin antureilta. Siinä myös käydään hieman läpi asiaoita, joita olisi jatkossa tarkoitus lisätä ohjelmaan.
Testausosuudessa käydään läpi testauksessa käytetyt menetelmät. Viimeisenä on yhteenveto, jossa analysoidaan projektia yleisesti. Käydään läpi asiat, jotka tulisi tehdä toisin, jos projekti pitäisi tehdä uudestaan.