Suomalaisen bloggaajan profiili
Hagman, Marika (2012)
Hagman, Marika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204742
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys markkinointikanava on nykypäivänä huomattava. Kuluttajat kaipaavat markkinoijilta pakotettujen viestien sijaan keskustelevaa vuorovaikutusta ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Blogit ovat yksi internetmarkkinoinnin väline. Blogien suosio ja määrä ovat viime vuosina olleet kasvussa, joten bloggaajista on sen myötä tullut yrityksille tärkeitä mielipidevaikuttajia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millainen on suomalaisen bloggaajan profiili kartoittamalla muun muassa bloggaajien taustoja, bloggaustapoja sekä kokemuksia ja mielipiteitä yritysyhteistyöstä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Raportin teoriaosuudessa esitellään sosiaalisen median suosituimpia palveluita, jotka voidaan jakaa verkottumis- ja sisällönjulkaisupalveluiksi. Käytetyimpiä verkottumispalveluita ovat Facebook, MySpace sekä Twitter. Sisällönjakopalveluita ovat esimerkiksi videosivusto YouTube ja kuvapalvelu Flickr. Työssä pohditaan sosiaalisen median käyt-töä markkinoinnissa ja merkitystä suosittelun kanavana.
Teoriaosuuden toinen osa käsittelee tutkimuskohdetta eli blogeja ja bloggaajia. Osuus erittelee hyvän blogin piirteitä sekä roolia markkinoinnin välineenä. Erityisen tarkastelun kohteeksi otetaan suomalaiset muotiblogit, jotka ovat tällä hetkellä luetuimpia ja kaupallistuneimpia blogeja Suomessa.
Tutkimusosiossa käydään läpi internetkyselyllä saadut tulokset kysymyskohtaisesti. Tut-kimuksen otos on 156 entistä tai nykyistä bloggaajaa. Kyselylinkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Tämän lisäksi kysely lähetettiin sähköpostilla sadalle Blogilista-sivustolta valikoidulle bloggaajalle.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suomalainen bloggaaja on yleensä nainen, kes-kimäärin 23-vuotias kaupungissa asuva opiskelija. Hän bloggaa omasta elämästään, tyy-listään, ostoksistaan ja vapaa-ajastaan. Suurin osa ei ole saanut yrityksiltä yhteydenottoja, mutta olisi halukas markkinointiyhteistyöhön. Suomessa bloggaajat saavat harvemmin palkkaa bloggaamisestaan. Etuudet saadaan pääasiassa tuotelahjoina ja alennuksina.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millainen on suomalaisen bloggaajan profiili kartoittamalla muun muassa bloggaajien taustoja, bloggaustapoja sekä kokemuksia ja mielipiteitä yritysyhteistyöstä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Raportin teoriaosuudessa esitellään sosiaalisen median suosituimpia palveluita, jotka voidaan jakaa verkottumis- ja sisällönjulkaisupalveluiksi. Käytetyimpiä verkottumispalveluita ovat Facebook, MySpace sekä Twitter. Sisällönjakopalveluita ovat esimerkiksi videosivusto YouTube ja kuvapalvelu Flickr. Työssä pohditaan sosiaalisen median käyt-töä markkinoinnissa ja merkitystä suosittelun kanavana.
Teoriaosuuden toinen osa käsittelee tutkimuskohdetta eli blogeja ja bloggaajia. Osuus erittelee hyvän blogin piirteitä sekä roolia markkinoinnin välineenä. Erityisen tarkastelun kohteeksi otetaan suomalaiset muotiblogit, jotka ovat tällä hetkellä luetuimpia ja kaupallistuneimpia blogeja Suomessa.
Tutkimusosiossa käydään läpi internetkyselyllä saadut tulokset kysymyskohtaisesti. Tut-kimuksen otos on 156 entistä tai nykyistä bloggaajaa. Kyselylinkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Tämän lisäksi kysely lähetettiin sähköpostilla sadalle Blogilista-sivustolta valikoidulle bloggaajalle.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suomalainen bloggaaja on yleensä nainen, kes-kimäärin 23-vuotias kaupungissa asuva opiskelija. Hän bloggaa omasta elämästään, tyy-listään, ostoksistaan ja vapaa-ajastaan. Suurin osa ei ole saanut yrityksiltä yhteydenottoja, mutta olisi halukas markkinointiyhteistyöhön. Suomessa bloggaajat saavat harvemmin palkkaa bloggaamisestaan. Etuudet saadaan pääasiassa tuotelahjoina ja alennuksina.