TV-mainonnan vaikutus esikouluikäisiin lapsiin
Vartio, Heidi; Viismaa, Mirva (2009)
Vartio, Heidi
Viismaa, Mirva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910194997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910194997
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja arvioida, miten tv-mainonta vaikuttaa kohderyhmäämme, esikouluikäisiin lapsiin. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten esikouluikäisten lasten vanhemmat ja opettajat näkevät mainonnan vaikuttavan lapsiin ja miten mainonnan suunnittelussa kohderyhmämme huomioidaan. Alussa käsittelimme ihmisen kehitysprosesseja sekä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä kuten perhettä, kavereita ja koulua. Tämän jälkeen käsittelimme markkinointiviestintää sekä sen muotoja. Tarkemmin käsittelimme mainonnan tavoitteita ja tehtäviä, sen vaikutusprosesseja ja eri muotoja sekä mainonnan suunnittelua. Viimeisenä kohtana mainonnasta käsittelimme lapsiin kohdistuvaa mainontaa. Tutkimuksen teoriaosassa etenimme viitekehyksen mukaisesti. Viitekehyksessä erittelimme mainonnan muodot, vaikutuksen ja tavoitteet sekä lapsen kehitysprosessit ja kehitysympäristön. Tutkimuksen suoritimme kvalitatiivisesti. Empiirisessä osassa tutkimme miten lapset ymmärtävät tv-mainonnan sekä heille esitetyt mainokset ja mitä he niistä ajattelevat. Selvitimme myös, miten lasten vanhemmat ja esikouluopettajat kokevat nykypäivän mainonnan vaikuttavan lapsiin. Tutkimuksen perusteella mainonnan vaikutus tutkimuskohteena oleviin esikouluikäisiin lapsiin on vähäistä. On kuitenkin muistettava, että otantamme oli melko pieni ja lapsilla olivat hyvin erilaiset kasvuympäristöt. Lasten kehittyminen sekä kasvatustavat vaihtelevat. Tutkimustulokseen vaikutti vahvasti myös lasten luonne ja tutkimusympäristö. Olimme tyytyväisiä saadessamme vanhemmilta riittävän vastausprosentin, jonka ansiosta tutkimuksemme onnistui kyseisellä osa-alueella. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Tutkimustulokset olivat odotustemme mukaiset, vaikka yllätyksiäkin ilmeni. Yhteenvedossa käsittelimme mielestämme tarpeellisia kehittämisideoita lasten kehitysprosessissa mukana oleville henkilöille.