RESEARCH ON THE EFFECTIVENESS OF ADVERTISING CHANNELS AT VIITAMAA CARAVAN OY
Huumonen, Anna-Sofia (2012)
Huumonen, Anna-Sofia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229345
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on mainoskanavien tehokkuus, Viitamaa Caravan Oy:n pyynnöstä. Yritys toivoo saavansa tutkimuksen avulla lisätietoa eri mainoskanavien tehokkuudesta omassa mainonnassaan ja näkemystä kuhunkin mainoskanavaan varattavasta budjetista. Tutkimusongelma on kiteytetty kysymykseen: Mitkä jo käytetyistä mainontakanavista ovat tehokkaimpia Viitamaa Caravan Oy:n markkinoinnissa? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäinen osa-alue käsittelee markkinoinnin käsitettä kokonaisuutena. Toinen osa-alue käsit-telee mainontaa käsitteenä ja tehokkaan mainonnan osa-alueita. Tässä osassa esitellään myös mainonnan eri kanavat. Empiirinen tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Viitamaa Caravan Oy:n liikkeessä esillä olleen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaa-ehtoista. Aineistojen analyysi toteutettiin ensin jakamalla aineistot kolmeen eri ryhmään; perustiedot, huomiota herättävyys sekä mainonta ja palvelu. Nämä tiedot analysoitiin STSS tilasto-ohjelman avulla numeerisesti. Saatuja tilastoja verrattiin mainontaan käytettävään budjettiin. Tutkimustulokset osoittivat että jo käytetyistä mainontakanavista tehokkaimpia ovat lehti- ja internet-mainonta, ihmisten välinen puhe sekä messu- ja ulkomainonta. Radio- ja televisiomainonnan tehokkuus oli hyvin pientä verrattuna kustannuksiin. Budjettiin tulisi lisätä varoja ainakin Internet- ja ulko-mainontaan. Jos budjetti halutaan pitää samana, tulisi radio- ja televisio mainontaa vähentää, myös lehti- ja messumainontaan käytettäviä varoja tulisi harkita tarkemmin. Tutkimus osoitti myös, että mainontaa tulisi kehittää, muokata toimivammaksi ja suunnitella paremmin. Kohteet ja budjetti tulisi suunnitella ennakkoon ja budjetin tulisi perustua mainonta kanavien tehokkuuteen.