Kehityskeskustelut Amerikkalaisella Kauppakamarilla
Pham, Thi Kim Hang (2012)
Pham, Thi Kim Hang
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kehityskeskusteluiden merkitys Amerikkalaisella Kauppa-kamarilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Amerikkalaisen Kauppakamarin käy-tyjen kehityskeskusteluiden nykytila sekä toimitusjohtajan että työntekijöiden näkökul-masta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin, täyttivätkö käydyt kehityskeskustelut teorian edellyttävät onnistuneen kehityskeskustelun kriteerit.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys luotiin yhdistämällä eri teorioiden käsityksiä siitä, mitä hyötyjä kehityskeskusteluista on yritykselle ja mitkä ovat onnistuneen kehityskes-kustelun kriteerit. Viitekehyksen tärkeimpinä tekijöinä olivat motivaatio, työhyvinvointi, kehittyminen sekä palautteenanto ja saaminen. Onnistuneen kehityskeskustelun kriitti-sinä tekijöinä pidettiin kehityskeskusteluprosessien tarkkaa läpikäymistä, mahdollisia apuvälineitä ja johtamista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä maaliskuussa 2012. Tutkimusai-neisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua. Haastateltavina olivat toimitusjohtaja sekä viisi vakituista työntekijää. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet organisaatiossa vähintään vuoden, minkä takia heillä kaikilla oli kokemusta kehityskeskusteluista.
Tulokset osoittivat, että yhdistyksen käytyjen kehityskeskusteluiden nykytilaa voitiin pitää suhteellisen hyvänä. Positiivisista tuloksista huolimatta kehityskeskusteluissa oli kehitettävää. Erityisesti peilatessa teoriaa kehityskeskusteluiden onnistumisen kriteerei-hin, voitiin nähdä organisaatiolla olevan puutetta keskusteluihin valmistautumisessa. Kehityskeskustelut ovat tulevaisuudessa entistä keskeisemmässä asemassa, ja näin toimitusjohtajan tulisi ottaa kehityskeskusteluiden kehittämiskohteet haasteeksi ja viedä niitä eteenpäin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys luotiin yhdistämällä eri teorioiden käsityksiä siitä, mitä hyötyjä kehityskeskusteluista on yritykselle ja mitkä ovat onnistuneen kehityskes-kustelun kriteerit. Viitekehyksen tärkeimpinä tekijöinä olivat motivaatio, työhyvinvointi, kehittyminen sekä palautteenanto ja saaminen. Onnistuneen kehityskeskustelun kriitti-sinä tekijöinä pidettiin kehityskeskusteluprosessien tarkkaa läpikäymistä, mahdollisia apuvälineitä ja johtamista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä maaliskuussa 2012. Tutkimusai-neisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua. Haastateltavina olivat toimitusjohtaja sekä viisi vakituista työntekijää. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet organisaatiossa vähintään vuoden, minkä takia heillä kaikilla oli kokemusta kehityskeskusteluista.
Tulokset osoittivat, että yhdistyksen käytyjen kehityskeskusteluiden nykytilaa voitiin pitää suhteellisen hyvänä. Positiivisista tuloksista huolimatta kehityskeskusteluissa oli kehitettävää. Erityisesti peilatessa teoriaa kehityskeskusteluiden onnistumisen kriteerei-hin, voitiin nähdä organisaatiolla olevan puutetta keskusteluihin valmistautumisessa. Kehityskeskustelut ovat tulevaisuudessa entistä keskeisemmässä asemassa, ja näin toimitusjohtajan tulisi ottaa kehityskeskusteluiden kehittämiskohteet haasteeksi ja viedä niitä eteenpäin.