Kehittämistutkimus esimiesvalmennuksen interventioista aineettoman pääoman näkökulmasta : työhyvinvointia 2020
Linna, Maija (2012)
Linna, Maija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249604
Tiivistelmä
Kehittämistutkimuksessa etsitään vastausta siihen, mistä esimiesvalmennuksen sisältö muodostuisi vuonna 2020 ja selvitetään esimiesten näkemyksiä siihen vaikuttavista tekijöistä. Ydinasioina tutkimuksessa on aineettoman pääoman näkökulma ja miten interventioita voidaan käyttää esimiesvalmennuksen sisällön kehittämiseksi.
Kehittämistutkimusta voivat hyödyntää niin yksityisen kuin julkisen sektorin työyhteisöt. Vastauksia etsitään kysymykseen minkälaista tietotaitoa esimiehet tarvitsevat nyt ja mitä he arvioivat sen olevan 2020 ja mitkä ovat merkittävimmät muutostekijät. Tarkastelua on erityisesti suunnattu tulevaisuuden tutkimuksessa käytettyihin apumenetelmiin sekä tulevaisuudentutkimuksen yleisempään menetelmään, skenaariotyöskentelyyn.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi työhyvinvoinnin osa-alueita. Empiriaosa käsittelee esimiestaitojen tätä hetkeä ja tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on kuvaileva ja selittävä otantatutkimus ja siinä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella 88 Suomenlahden Meripuolustusalueella toimivalta esimieheltä. Analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysia sekä tulosten kuvaamisessa keskiarvoja ja keskihajontoja.
Saatujen tietojen perusteella on kuvattu tulevaisuuskartta, jonka pohjalta on pyritty luomaan mahdollisimman todennäköinen skenaario esimiesvalmennuksen sisällön tarpeista nyt ja vuoteen 2020 mennessä. Voidaan otaksua, että suurimmat muutostekijät seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat henkilöstöjohtamisessa, ongelmanratkaisutaitoihin ja työn hallintaan liittyvissä kokonaisuuksissa. Lisäksi tulee kehittää viestintäkanavien sähköistymisestä johtuen esimiesten uudenlaisia viestinnän verkostoitumiseen liittyviä taitoja.
Kehittämistutkimusta voivat hyödyntää niin yksityisen kuin julkisen sektorin työyhteisöt. Vastauksia etsitään kysymykseen minkälaista tietotaitoa esimiehet tarvitsevat nyt ja mitä he arvioivat sen olevan 2020 ja mitkä ovat merkittävimmät muutostekijät. Tarkastelua on erityisesti suunnattu tulevaisuuden tutkimuksessa käytettyihin apumenetelmiin sekä tulevaisuudentutkimuksen yleisempään menetelmään, skenaariotyöskentelyyn.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi työhyvinvoinnin osa-alueita. Empiriaosa käsittelee esimiestaitojen tätä hetkeä ja tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on kuvaileva ja selittävä otantatutkimus ja siinä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella 88 Suomenlahden Meripuolustusalueella toimivalta esimieheltä. Analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysia sekä tulosten kuvaamisessa keskiarvoja ja keskihajontoja.
Saatujen tietojen perusteella on kuvattu tulevaisuuskartta, jonka pohjalta on pyritty luomaan mahdollisimman todennäköinen skenaario esimiesvalmennuksen sisällön tarpeista nyt ja vuoteen 2020 mennessä. Voidaan otaksua, että suurimmat muutostekijät seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat henkilöstöjohtamisessa, ongelmanratkaisutaitoihin ja työn hallintaan liittyvissä kokonaisuuksissa. Lisäksi tulee kehittää viestintäkanavien sähköistymisestä johtuen esimiesten uudenlaisia viestinnän verkostoitumiseen liittyviä taitoja.