Mielenterveys voimavarana ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijan näkökulmasta
Kukko, Markus (2012)
Kukko, Markus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239441
Tiivistelmä
MIELENTERVEYS VOIMAVARANA AMMATTIKORKEAKOULUOPINNOISSA OPISKELIJAN NÄKÖKULMASTA
Kukko, Markus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Toukokuu 2012
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 46
Liitteitä: 3
Asiasanat: ammattikorkeakoulu, opiskelu, mielenterveys, voimavarat
Tämän opinnäytetyön aiheena oli mielenterveys voimavarana ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden henkilökohtaisia käsityksiä mielenterveydestä voimavarana ammattikorkeakouluopintojen aikana. Tavoitteena oli selvittää nimenomaan ammattikorkeakoulussa opiskelevien nuorten omia käsityksiä mielenterveyttä ylläpitävistä ja heikentävistä tekijöistä koulutuksen aikana. Lisäksi tässä opinnäytetyössä oltiin kiinnostuneita siitä, miten opiskelijat itse huolehtivat omasta mielenterveydestään ammattiin opiskellessaan ja miten ammattikorkeakoulu voisi tukea opiskelijan mielenterveyttä opiskelun aikana.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään opiskelua, mielenterveyttä ja voimavaroja. Opinnäytetyö liittyi Syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakouluopinnoissa (CDS)-projektiin, joka oli Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoima 14 ammattikorkeakoulun yhteishanke. Projektin tavoitteena oli tukea kotimaisten ja ulkomaisten ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen loppuunsaattamista. Tutkimusosuuden aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmä oli Satakunnan ammattikorkeakoulun tekniikan ja hoitotyön opiskelijat. Tutkimuksen otannan koko oli 60 (N) ja vastattuja kyselylomakkeita palautettiin kaikkiaan 40 (n). Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 67%. Kyselylomakkeiden avulla kerätty tutkimusaineisto järjesteltiin havaintomatriisiksi, joka analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla käyttäen Tixel- ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että neljännes opiskelijoista koki, ettei heillä ollut tarpeeksi vapaa- aikaa ja kolmannes koki, että opiskelu vie kaiken vapaa- ajan. Alkoholin suhteen yli puolet vastaajista koki alkoholin kuuluvan opiskelijaelämään. Vajaa kolmannes vastaajista ilmoitti nukkuvansa liian vähän ja joka kymmenes kertoi, ettei kokenut itseään onnelliseksi. Opiskelun koki stressaavaksi reilusti yli puolet vastanneista ja lisäksi reilusti yli puolet teki työtä opintojensa ohessa. Osa opiskelijoista koki, ettei opettajilla ole riittävästi aikaa opiskelijoiden ohjaukseen ja, että opettajat voisivat olla kannustavampia. Toisaalta suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä tutor- opettajan toimintaan. Noin puolet vastaajista oli havainnut kiusaamista oppilaitoksessaan ja yli puolet oli tyytymättömiä oppilaitoksen tarjoamiin harrastusmahdollisuuksiin. Noin neljä viidesosaa vastaajista kertoi, että heillä on riittävästi ystäviä ja kavereita sekä heillä oli joku kenelle puhua ongelmistaan ja että perhe tuki heidän opiskeluaan.
Kukko, Markus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Toukokuu 2012
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 46
Liitteitä: 3
Asiasanat: ammattikorkeakoulu, opiskelu, mielenterveys, voimavarat
Tämän opinnäytetyön aiheena oli mielenterveys voimavarana ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden henkilökohtaisia käsityksiä mielenterveydestä voimavarana ammattikorkeakouluopintojen aikana. Tavoitteena oli selvittää nimenomaan ammattikorkeakoulussa opiskelevien nuorten omia käsityksiä mielenterveyttä ylläpitävistä ja heikentävistä tekijöistä koulutuksen aikana. Lisäksi tässä opinnäytetyössä oltiin kiinnostuneita siitä, miten opiskelijat itse huolehtivat omasta mielenterveydestään ammattiin opiskellessaan ja miten ammattikorkeakoulu voisi tukea opiskelijan mielenterveyttä opiskelun aikana.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään opiskelua, mielenterveyttä ja voimavaroja. Opinnäytetyö liittyi Syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakouluopinnoissa (CDS)-projektiin, joka oli Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoima 14 ammattikorkeakoulun yhteishanke. Projektin tavoitteena oli tukea kotimaisten ja ulkomaisten ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen loppuunsaattamista. Tutkimusosuuden aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmä oli Satakunnan ammattikorkeakoulun tekniikan ja hoitotyön opiskelijat. Tutkimuksen otannan koko oli 60 (N) ja vastattuja kyselylomakkeita palautettiin kaikkiaan 40 (n). Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 67%. Kyselylomakkeiden avulla kerätty tutkimusaineisto järjesteltiin havaintomatriisiksi, joka analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla käyttäen Tixel- ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että neljännes opiskelijoista koki, ettei heillä ollut tarpeeksi vapaa- aikaa ja kolmannes koki, että opiskelu vie kaiken vapaa- ajan. Alkoholin suhteen yli puolet vastaajista koki alkoholin kuuluvan opiskelijaelämään. Vajaa kolmannes vastaajista ilmoitti nukkuvansa liian vähän ja joka kymmenes kertoi, ettei kokenut itseään onnelliseksi. Opiskelun koki stressaavaksi reilusti yli puolet vastanneista ja lisäksi reilusti yli puolet teki työtä opintojensa ohessa. Osa opiskelijoista koki, ettei opettajilla ole riittävästi aikaa opiskelijoiden ohjaukseen ja, että opettajat voisivat olla kannustavampia. Toisaalta suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä tutor- opettajan toimintaan. Noin puolet vastaajista oli havainnut kiusaamista oppilaitoksessaan ja yli puolet oli tyytymättömiä oppilaitoksen tarjoamiin harrastusmahdollisuuksiin. Noin neljä viidesosaa vastaajista kertoi, että heillä on riittävästi ystäviä ja kavereita sekä heillä oli joku kenelle puhua ongelmistaan ja että perhe tuki heidän opiskeluaan.