Lapsen päivähoitoaamu - vanhemman ja lapsen kertomana
Soininen, Sari (2012)
Soininen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158202
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu lohjalaisessa päiväkodissa. Tarkoitus oli saada lapsen ääni kuuluviin saduttamalla lapsia ja osallistaa lapsia lapsilähtöisesti.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuspäiväkodista mukana opinnäytetyössä oli yksi 5-6-vuotiaiden lasten ryhmä 22 lasta, josta opinnäytetyön toteutukseen osallistui 19 lasta. Lisäksi haastattelin alle kolmevuotiaiden lasten vanhempia. Toteutin teemahaastattelut yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui kuusi vanhempaa. Lapsitutkimusryhmän aineistonkeruumenetelmä oli sadutus. Aineistonkeruun toteutin toukokuussa 2011. Sadutus on suomalainen innovaatio, jonka avulla lapsen ääni saadaan kuuluviin tämän kertomien satujen kautta. Sadut ja haastattelut analysoin teemoitteluanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä halusin tarkastella, miten lapset ja vanhemmat kokevat päivähoitoon tulotilanteet ja miten lasta voi osallistaa tarinoita tekemällä. Hoitoon tulotilanteet ovat pääsääntöisesti mukavia tilanteita. Päiväkotiin on kiva tulla, kun on kavereita, joiden kanssa leikkiä, lapsen tuoja on oma äiti tai isä ja hoidossa on tuttu ja turvallinen hoitohenkilökunta. On aamuja, jolloin ei oikein jaksa tulla hoitoon. Silloin väsyttää. Vanhempien haastatteluista nousi esille vastaavia asioita. Heillä korostui enemmän hoitohenkilökunnan ja vanhempien ja lasten vuorovaikutustilanteet. Päiväkodissa sijaisten määrä huolestutti vanhempia. Kun ryhmässä on usein sijaisia, lapsen on silloin vaikea jäädä hoitoon.
Kasvatuskumppanuudesta on hyvä puhua kaikille päiväkodissa työskenteleville. Kasvatuskumppanuus on yksi lasten ja vanhempien osallisuutta lisäävä tekijä. Luottamuksen lisääntyminen vanhempien, lasten ja päivähoitohenkilökunnan välillä lisää kaikkien osallisuutta päivähoidossa. Lapsi antaa tärkeää tietoa päiväkotihenkilökunnalle, jos hänen äänensä tulee kuuluviin. Sadutus on menetelmä, joka osallistaa lapsen. Aikuinen pysähtyy hetkeksi kuuntelemaan lasta.
Opinnäytetyöni tulokset annan tutkimuspäiväkodin käyttöön. Toiveena on, että opinnäytetyöni aihetta tutkitaan jatkossakin ja lasten mielipiteitä ja ajatuksia otetaan yhä enemmän ja paremmin huomioon varhaiskasvatuksen eri saroilla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuspäiväkodista mukana opinnäytetyössä oli yksi 5-6-vuotiaiden lasten ryhmä 22 lasta, josta opinnäytetyön toteutukseen osallistui 19 lasta. Lisäksi haastattelin alle kolmevuotiaiden lasten vanhempia. Toteutin teemahaastattelut yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui kuusi vanhempaa. Lapsitutkimusryhmän aineistonkeruumenetelmä oli sadutus. Aineistonkeruun toteutin toukokuussa 2011. Sadutus on suomalainen innovaatio, jonka avulla lapsen ääni saadaan kuuluviin tämän kertomien satujen kautta. Sadut ja haastattelut analysoin teemoitteluanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä halusin tarkastella, miten lapset ja vanhemmat kokevat päivähoitoon tulotilanteet ja miten lasta voi osallistaa tarinoita tekemällä. Hoitoon tulotilanteet ovat pääsääntöisesti mukavia tilanteita. Päiväkotiin on kiva tulla, kun on kavereita, joiden kanssa leikkiä, lapsen tuoja on oma äiti tai isä ja hoidossa on tuttu ja turvallinen hoitohenkilökunta. On aamuja, jolloin ei oikein jaksa tulla hoitoon. Silloin väsyttää. Vanhempien haastatteluista nousi esille vastaavia asioita. Heillä korostui enemmän hoitohenkilökunnan ja vanhempien ja lasten vuorovaikutustilanteet. Päiväkodissa sijaisten määrä huolestutti vanhempia. Kun ryhmässä on usein sijaisia, lapsen on silloin vaikea jäädä hoitoon.
Kasvatuskumppanuudesta on hyvä puhua kaikille päiväkodissa työskenteleville. Kasvatuskumppanuus on yksi lasten ja vanhempien osallisuutta lisäävä tekijä. Luottamuksen lisääntyminen vanhempien, lasten ja päivähoitohenkilökunnan välillä lisää kaikkien osallisuutta päivähoidossa. Lapsi antaa tärkeää tietoa päiväkotihenkilökunnalle, jos hänen äänensä tulee kuuluviin. Sadutus on menetelmä, joka osallistaa lapsen. Aikuinen pysähtyy hetkeksi kuuntelemaan lasta.
Opinnäytetyöni tulokset annan tutkimuspäiväkodin käyttöön. Toiveena on, että opinnäytetyöni aihetta tutkitaan jatkossakin ja lasten mielipiteitä ja ajatuksia otetaan yhä enemmän ja paremmin huomioon varhaiskasvatuksen eri saroilla.