Mikä meitä laulattaa? : Ammatillista alaa vaihtaneiden laulunopiskelijoiden tutkintoon johtaville lauluopinnoilleen antamia merkityksiä
Mannermaa, Maria (2012)
Mannermaa, Maria
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710056
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni halusin syventää ymmärrystäni ihmisten laulunopintoihin suuntautuvista urasuunnitelmista ja havainnoida laulunopiskelijoiden tutkintoon johtaville opinnoilleen antamia merkityksiä. Erityisesti mielenkiinnon kohteenani olivat aikaisemman ammatillisen koulutuksen omaavat tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevat laulunopiskelijat. Hyödynsin ja sovelsin opinnäytetyössäni aikaisemmin Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa saavuttamaani tietoutta ja osaamista. Pro gradu -tutkielmassani havainnoin opiskelijaäitien opiskelumotivaatiota ja heidän opinnoilleen antamia merkityksiä. Musiikin alan opinnäytetyössäni toin samaa tematiikkaa musiikin alan, erityisesti laulun, opiskelijoihin laajentaakseni ymmärrystäni omaa erityisalaani kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimusote pohjautuu fenomenologiseen tutkimusmenetelmään. Opinnäytetyön teoreettinen ja menetelmällinen viitekehys rajautuu merkitysten havainnointiin. Esimerkiksi motivaatiotutkimukseen liittyvät aspektit rajautuivat tässä vaiheessa pois. Opinnäytetyö on luonteeltaan kuvaileva ja kartoittava esitellen mielenkiintoisia näkökulmia kohderyhmän kokemuksista. Opinnäytetyö tarjoaa mielekkäitä jatkotutkimusvaihtoehtoja ja voi toimia luontevana esikartoitustyönä jatkotutkimuksille.
Aineisto kerättiin sähköpostikyselynä. Tutkimusjoukkoon (n = 5) kuului Pohjois-Pohjanmaalla sekä pääkaupunkiseudulla laulun tutkintoon johtavissa opinnoissa opiskelevia, aikaisemman ammatillisen tutkinnon omaavia musiikinopiskelijoita. Vastauksista nousi esille intohimo laulua kohtaan sekä halu kokeilla kykyjä laulun opiskelun saralla. Laulunopinnoille asetettiin myös tavoitteita, jotka liittyivät alalle työllistymiseen. Kaikilla kyselyyn vastanneilla on myös aikaisempaa laulun harrastustaustaa ja laulun tutkintoon johtavat opinnot koettiin luonnollisena jatkeena aikaisemmille harrastetason opinnoille.
Opinnäytetyön tutkimusote pohjautuu fenomenologiseen tutkimusmenetelmään. Opinnäytetyön teoreettinen ja menetelmällinen viitekehys rajautuu merkitysten havainnointiin. Esimerkiksi motivaatiotutkimukseen liittyvät aspektit rajautuivat tässä vaiheessa pois. Opinnäytetyö on luonteeltaan kuvaileva ja kartoittava esitellen mielenkiintoisia näkökulmia kohderyhmän kokemuksista. Opinnäytetyö tarjoaa mielekkäitä jatkotutkimusvaihtoehtoja ja voi toimia luontevana esikartoitustyönä jatkotutkimuksille.
Aineisto kerättiin sähköpostikyselynä. Tutkimusjoukkoon (n = 5) kuului Pohjois-Pohjanmaalla sekä pääkaupunkiseudulla laulun tutkintoon johtavissa opinnoissa opiskelevia, aikaisemman ammatillisen tutkinnon omaavia musiikinopiskelijoita. Vastauksista nousi esille intohimo laulua kohtaan sekä halu kokeilla kykyjä laulun opiskelun saralla. Laulunopinnoille asetettiin myös tavoitteita, jotka liittyivät alalle työllistymiseen. Kaikilla kyselyyn vastanneilla on myös aikaisempaa laulun harrastustaustaa ja laulun tutkintoon johtavat opinnot koettiin luonnollisena jatkeena aikaisemmille harrastetason opinnoille.