Innovatiivinen kaupunki® -ohjelman asiakasyhteistyön kehittäminen ja asiakasryhmittely
Hyvönen, Heidi (2012)
Hyvönen, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710088
Tiivistelmä
Yliopistojen ja yritysten välinen yhteistyö on viimeisten vuosikymmenten aikana lisääntynyt huomattavasti. Vuodesta 2005 lähtien myös yliopistolaki on ryhtynyt velvoittamaan yliopistoja toimimaan vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa ja olemaan avoimia yhteiskunnan suuntaan. Lain tarkoituksena on hyödyntää yliopistoissa tehtävää tutkimusta yhteiskunnan taloudellisen kehityksen ja innovatiivisuuden takaamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin yhteiselle Innovatiivinen kaupunki® -ohjelmalle. Työn aiheena on Innovatiivinen kaupunki® -ohjelman asiakasyhteistyön kehittäminen ja asiakasryhmittely ohjelman asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 ja tutkimusjoukkoina toimivat Helsingin kaupungin virastopäälliköt ja kehittäjät sekä kaupunki-yliopisto -yhteistyöstä kiinnostuneet Aalto-yliopiston professorit ja tutkijat. Työn teoreettisessa viitekehyksessä puolestaan tarkastellaan yliopistojen ja yritysten välistä yhteistyötä Suomessa, suhdemarkkinointia sekä asiakkuuksien hallintaa ja asiakasryhmittelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Innovatiivinen kaupunki® -ohjelman asiakkaiden aiempia kokemuksia yhteistyöstä sekä tarpeita ja toiveita yhteistyölle tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena on kehittää ohjelmalle asiakasryhmittely asiakkaiden tutkimus- ja kehitystarpeiden sekä tutkimuksen painopistealueiden pohjalta. Asiakasryhmittelyn tavoitteena on auttaa ohjelman ohjausryhmää kartoittamaan tulevia yhteistyöprojekteja tehokkaammin.
Tutkimustulosten perusteella Innovatiivinen kaupunki® -ohjelmaan suhtaudutaan positiivisesti Helsingin kaupungin virastoissa ja Aalto-yliopiston yksiköissä ja ohjelman eri osa-alueiden koettiin onnistuneen hyvin tai vähintäänkin tyydyttävästi. Haasteina yhteistyölle puolestaan koettiin rahoituskanavien sekä oikeiden yhteistyökumppaneiden löytyminen, aikataulutusongelmat sekä tuloksien saattaminen käytäntöön.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin yhteiselle Innovatiivinen kaupunki® -ohjelmalle. Työn aiheena on Innovatiivinen kaupunki® -ohjelman asiakasyhteistyön kehittäminen ja asiakasryhmittely ohjelman asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 ja tutkimusjoukkoina toimivat Helsingin kaupungin virastopäälliköt ja kehittäjät sekä kaupunki-yliopisto -yhteistyöstä kiinnostuneet Aalto-yliopiston professorit ja tutkijat. Työn teoreettisessa viitekehyksessä puolestaan tarkastellaan yliopistojen ja yritysten välistä yhteistyötä Suomessa, suhdemarkkinointia sekä asiakkuuksien hallintaa ja asiakasryhmittelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Innovatiivinen kaupunki® -ohjelman asiakkaiden aiempia kokemuksia yhteistyöstä sekä tarpeita ja toiveita yhteistyölle tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena on kehittää ohjelmalle asiakasryhmittely asiakkaiden tutkimus- ja kehitystarpeiden sekä tutkimuksen painopistealueiden pohjalta. Asiakasryhmittelyn tavoitteena on auttaa ohjelman ohjausryhmää kartoittamaan tulevia yhteistyöprojekteja tehokkaammin.
Tutkimustulosten perusteella Innovatiivinen kaupunki® -ohjelmaan suhtaudutaan positiivisesti Helsingin kaupungin virastoissa ja Aalto-yliopiston yksiköissä ja ohjelman eri osa-alueiden koettiin onnistuneen hyvin tai vähintäänkin tyydyttävästi. Haasteina yhteistyölle puolestaan koettiin rahoituskanavien sekä oikeiden yhteistyökumppaneiden löytyminen, aikataulutusongelmat sekä tuloksien saattaminen käytäntöön.