Erilaisuudesta samanlaisuuteen : Ideaopas suvaitsevaisuuden tukemiseen esiopetuksessa
Kuosma, Kirsi; Jäske, Maaria (2012)
Kuosma, Kirsi
Jäske, Maaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja vastaa työelämän tarpeisiin. Opinnäytetyö on osa erään Vantaan kaupungin päiväkodin kehittämisprojektia. Alueelle valmistuvan Marja – Vantaan kaupunginosan myötä väestöpohja tulee muuttumaan monikulttuurisemmaksi. Alueella on havaittu negatiivisia asenteita erilaisia väestöryhmiä kohtaan etenkin yläkouluikäisten keskuudessa. Varhaisella puuttumisella voidaan vaikuttaa lasten asenteisiin jo varhaiskasvatusiässä. Vanhemmilla on merkittävä osa lasten arvomaailman kehittymisessä. Hyväksyvä ja lapsista välittävä varhaiskasvattaja on aina askeleen edellä, kun tavoitellaan suvaitsevampaa maailmaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ideaopas suvaitsevaisuuden tukemiseen esiopetusikäisille lapsille. Suvaitsevaisuutta lähdettiin luomaan itsetunnon, empatian, toisten hyväksymisen ja kunnioittamisen sekä sosiaalisten suhteiden tukemisen kautta. Oppaan avulla haluttiin antaa monipuolisia työtapoja käsitellä suvaitsevaisuuden lähtökohtia. Ideaopas koostuu itsetuntoa ja yhteistoimintaa tukevista tehtävistä, liikuntaleikeistä, saduista ja draamasta sekä vanhempia osallistavista kotitehtävistä. Opas tarjoaa konkreettisia ideoita, jotka tukevat pitkäkestoista asenteisiin ja arvoihin vaikuttamista. Opinnäytetyön raportissa avataan ideaoppaan työprosessia suunnittelusta arviointivaiheeseen asti.
Oppaan työstämisvaiheessa arviointia on toteutettu päiväkodin johtajan, työntekijöiden ja itsearvioinnin kautta. Opasta ja sen sisältöä arvioitiin toimintakertojen avulla. Toimintakerrat toteutettiin suljetussa kuuden hengen lapsiryhmässä, jossa sisällön lisäksi arviointi painottui toiminnan mielekkyyteen ja sitoutuneisuuteen lasten näkökulmasta. Lopullinen arviointi tehtiin ideaoppaan esittelytilaisuudessa, jossa mukana olivat alueen lastentarhanopettajat kolmesta päiväkodista. Oppaan arviointikeinona käytettiin palautekyselyä. Opas tulee käyttöön viiteen alueen päiväkotiin.
Oppaan esittelytilaisuudessa yhteistyöpäiväkodin johtaja ja lastentarhanopettajat antoivat positiivista palautetta ja he kokivat sisällön monipuoliseksi ja helppokäyttöiseksi. Tilaisuudessa tuotiin selkeästi esille, että tällaiselle ideaoppaalle on käyttöä ja sitä tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ideaopas suvaitsevaisuuden tukemiseen esiopetusikäisille lapsille. Suvaitsevaisuutta lähdettiin luomaan itsetunnon, empatian, toisten hyväksymisen ja kunnioittamisen sekä sosiaalisten suhteiden tukemisen kautta. Oppaan avulla haluttiin antaa monipuolisia työtapoja käsitellä suvaitsevaisuuden lähtökohtia. Ideaopas koostuu itsetuntoa ja yhteistoimintaa tukevista tehtävistä, liikuntaleikeistä, saduista ja draamasta sekä vanhempia osallistavista kotitehtävistä. Opas tarjoaa konkreettisia ideoita, jotka tukevat pitkäkestoista asenteisiin ja arvoihin vaikuttamista. Opinnäytetyön raportissa avataan ideaoppaan työprosessia suunnittelusta arviointivaiheeseen asti.
Oppaan työstämisvaiheessa arviointia on toteutettu päiväkodin johtajan, työntekijöiden ja itsearvioinnin kautta. Opasta ja sen sisältöä arvioitiin toimintakertojen avulla. Toimintakerrat toteutettiin suljetussa kuuden hengen lapsiryhmässä, jossa sisällön lisäksi arviointi painottui toiminnan mielekkyyteen ja sitoutuneisuuteen lasten näkökulmasta. Lopullinen arviointi tehtiin ideaoppaan esittelytilaisuudessa, jossa mukana olivat alueen lastentarhanopettajat kolmesta päiväkodista. Oppaan arviointikeinona käytettiin palautekyselyä. Opas tulee käyttöön viiteen alueen päiväkotiin.
Oppaan esittelytilaisuudessa yhteistyöpäiväkodin johtaja ja lastentarhanopettajat antoivat positiivista palautetta ja he kokivat sisällön monipuoliseksi ja helppokäyttöiseksi. Tilaisuudessa tuotiin selkeästi esille, että tällaiselle ideaoppaalle on käyttöä ja sitä tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa.