Yhteisöllisen median käyttö markkinoinnissa tarkasteltuna erityisesti yrityksen ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen kannalta
Mäkelä, Johanna (2012)
Mäkelä, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yhteisöllisen median käyttö markkinoinnissa, ja työ rajattiin tarkastelemaan erityisesti sen käyttöä yrityksen ja asiakkaan välisessä vuo-rovaikutuksessa. Työn tarkoituksena oli selvittää miten ja mitä yhteisöllisen median muotoja yritykset käyttävät hoitaessaan vuorovaikutusta yrityksen ja asiakkaan välil-lä. Tavoitteena oli saada yrityksien näkökulmaa hyödyistä ja haasteista, kun yhteisöl-listä mediaa käytetään yrityksen toiminnassa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kautta markkinointiviestintää ja siihen kuuluvaa yrityksen ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta. Ilmiötä yhteisöllinen media tarkasteltiin sen kehityksen, muotojen, tulevaisuuden ja yrityksen osallistumisen kautta.
Empiirisessä osiossa selvitettiin yritysten yhteisöllisen median käyttöä yrityksen ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimusosa tehtiin teemahaastatteluilla, joissa kolmea eri toimialan yritysten edustajaa haastateltiin aiheeseen liittyvillä ky-symyksillä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella todettiin, että yhteisöllisen median käyt-täminen yrityksen ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa on vasta alkamassa. Tunnetuimpia yhteisöllisen median muotoja käytettiin vuorovaikutuksessa jollakin tasolla, mutta ajan puute on estänyt yrityksiä perehtymästä yhteisöllisen median tuo-miin mahdollisuuksiin. Yhteisöllinen media nähtiin yleisesti hyödylliseksi ja hyväksi mahdollisuudeksi kehittää vuorovaikutusta, mutta myös haasteita ja haittoja sen käytöstä löydettiin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kautta markkinointiviestintää ja siihen kuuluvaa yrityksen ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta. Ilmiötä yhteisöllinen media tarkasteltiin sen kehityksen, muotojen, tulevaisuuden ja yrityksen osallistumisen kautta.
Empiirisessä osiossa selvitettiin yritysten yhteisöllisen median käyttöä yrityksen ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimusosa tehtiin teemahaastatteluilla, joissa kolmea eri toimialan yritysten edustajaa haastateltiin aiheeseen liittyvillä ky-symyksillä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella todettiin, että yhteisöllisen median käyt-täminen yrityksen ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa on vasta alkamassa. Tunnetuimpia yhteisöllisen median muotoja käytettiin vuorovaikutuksessa jollakin tasolla, mutta ajan puute on estänyt yrityksiä perehtymästä yhteisöllisen median tuo-miin mahdollisuuksiin. Yhteisöllinen media nähtiin yleisesti hyödylliseksi ja hyväksi mahdollisuudeksi kehittää vuorovaikutusta, mutta myös haasteita ja haittoja sen käytöstä löydettiin.