Sosiaalisen pääoman ja luottamuksen kehittäminen työyhteisössä; CASE RAUMAN KAUPUNGIN KESKUSVIRASTO
Nurmi, Anu (2012)
Nurmi, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147951
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen pääoman ja luottamuksen kehittäminen Rauman kaupungin Keskusviraston työyhteisössä. Työn tarkoitus oli selvittää mitä sosiaalinen pääoma ja luottamus ovat ja mistä ne koostuvat. Tarkoitus oli myös selvittää onko näitä työyhteisössä ja miten ne ilmenevät siellä. Tavoite oli löytää keinoja kehittää työyhteisön sosiaalista pääomaa ja luottamusta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti sosiaalista pääomaa, sen osa-alueita sekä luottamusta ja siihen vaikuttavia osa-alueita työyhteisössä. Lisäksi tarkasteltiin johtamista osana luottamusta.
Empiirisessä osassa selvitettiin henkilöstön ja muutaman esimiehen mielipiteitä teoriaosuuden perusteella tehdyistä väittämistä. Materiaalin keräykseen tätä tutkimusta varten käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköisenä linkkinä 77 toimistotyöntekijälle sähköpostiin. Vastausaikaa oli 1,5 viikkoa ja kyselyyn vastasi 45 henkilöä. Vastausprosentiksi saatiin 58 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät olivat työn hallinnan suhteen tyytyväisiä. Työyksikössä ollaan kiinnostuneita yhteisistä asioista, mutta muissa löytyi hieman tyytymättömyyttä. Vuorovaikutusta sekä vastavuoroisuutta työyksiköissä on. Luottamusta on työyksikköjen sisällä ja työtovereiden sekä johdon osaamiseen luotetaan. Omaan esimiehen toimintaan ollaan tyytyväisiä. Suurin tyytymättömyys ilmeni palautteen saannissa, niin esimieheltä kuin työtovereilta. Organisaation ollessa suuri on vaikea tietää organisaatiosta kaikkea. Työyhteisössä on sosiaalista pääomaa ja luottamusta, mutta kehitettävääkin on.
Tulosten analysoinnilla pyrittiin saamaan selville organisaation sosiaalisen pääoman ja luottamuksen kehittämistarpeet. Tämän tutkimuksen avulla organisaatio sai ajankohtaista tietoa työyhteisön sosiaalisen pääoman ja luottamuksen tämänhetkisestä tilanteesta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti sosiaalista pääomaa, sen osa-alueita sekä luottamusta ja siihen vaikuttavia osa-alueita työyhteisössä. Lisäksi tarkasteltiin johtamista osana luottamusta.
Empiirisessä osassa selvitettiin henkilöstön ja muutaman esimiehen mielipiteitä teoriaosuuden perusteella tehdyistä väittämistä. Materiaalin keräykseen tätä tutkimusta varten käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköisenä linkkinä 77 toimistotyöntekijälle sähköpostiin. Vastausaikaa oli 1,5 viikkoa ja kyselyyn vastasi 45 henkilöä. Vastausprosentiksi saatiin 58 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät olivat työn hallinnan suhteen tyytyväisiä. Työyksikössä ollaan kiinnostuneita yhteisistä asioista, mutta muissa löytyi hieman tyytymättömyyttä. Vuorovaikutusta sekä vastavuoroisuutta työyksiköissä on. Luottamusta on työyksikköjen sisällä ja työtovereiden sekä johdon osaamiseen luotetaan. Omaan esimiehen toimintaan ollaan tyytyväisiä. Suurin tyytymättömyys ilmeni palautteen saannissa, niin esimieheltä kuin työtovereilta. Organisaation ollessa suuri on vaikea tietää organisaatiosta kaikkea. Työyhteisössä on sosiaalista pääomaa ja luottamusta, mutta kehitettävääkin on.
Tulosten analysoinnilla pyrittiin saamaan selville organisaation sosiaalisen pääoman ja luottamuksen kehittämistarpeet. Tämän tutkimuksen avulla organisaatio sai ajankohtaista tietoa työyhteisön sosiaalisen pääoman ja luottamuksen tämänhetkisestä tilanteesta.