Työryhmä toimii! : Työhyvinvoinnin tukeminen toiminnallisia menetelmiä käyttäen
Dufva, Sanna; Lehto, Riikka (2012)
Dufva, Sanna
Lehto, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168539
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe oli työhyvinvoinnin tukeminen toiminnallisia menetelmiä käyttäen. Rajasimme aiheen käsittelemään työyhteisön vaikutusta työhyvinvoinnille. Toteutimme opinnäytetyömme tehostetun palveluasumisen yksikön työntekijöille. Ohjasimme työyhteisölle kuusi ohjauskertaa, joissa käytimme toiminnallisia menetelmiä, erityisesti draamaa. Käsittelimme toiminnassa valitsemiamme työhyvinvointiin liittyviä teemoja erilaisten harjoitusten ja keskustelujen kautta. Opinnäytetyömme oli osa Voimaa taiteesta – hanketta, joka pyrkii tukemaan taiteen soveltavien menetelmien käyttöä hyvinvointialalla.
Valitsimme opinnäytetyöhömme työhyvinvointiin liittyviksi teemoiksi yhteisöllisyyden, vuorovaikutuksen, erilaisuuden työyhteisössä ja luottamuksen. Opinnäytetyömme teoreettisessa osuudessa tarkastelemme valitsemiemme teemojen vaikutusta työhyvinvointiin. Tarkastelemme myös työhyvinvointia yleisesti sekä taiteen ja hyvinvoinnin yhdistämistä nykypäivänä. Käytimme opinnäytetyössä toiminnallisena menetelmänä pääosin draamaa. Olemme avanneet teoriassa toiminnallisten menetelmien ja draaman taustaa ja käyttömahdollisuuksia.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli käsitellä valitsemiamme teemoja ja herättää niistä ajatuksia toiminnan kautta sekä edistää työntekijöiden tutustumista toisiinsa. Lisäksi tavoitteenamme oli kehittyä ryhmän ja toiminnallisten menetelmien ohjaajina. Arviointikeinoina käytimme havainnointia ja työntekijöiltä saatua palautetta. Havainnoimme toiminnan aikaisia ilmiöitä ja teimme työntekijöille kirjalliset kyselyt toiminnan alussa ja lopussa sekä pyysimme heiltä palautetta jokaisen ohjauskerran lopussa.
Arviointimme perusteella onnistuimme herättämään keskustelua ja ajatuksia valitsemistamme teemoista. Työntekijöiltä saamamme palautteen mukaan toiminta edisti toisiin tutustumista ja toiminta oli muutenkin koettu mukavana vaihteluna. Toiminnan aikaisista keskusteluista tekemämme havainnot ja työntekijöiltä saatu palaute osoittivat, että toiminnan aikana oli pystytty keskustelemaan työyhteisölle merkittävistä asioista ja erilaisista mielipiteistä. Opinnäytetyö prosessi kehitti meitä toiminnan suunnittelussa ja ohjaamisessa sekä antoi arvokasta ammatillista kokemusta. Myös taitomme tehdä yhteistyötä kehittyi.
Valitsimme opinnäytetyöhömme työhyvinvointiin liittyviksi teemoiksi yhteisöllisyyden, vuorovaikutuksen, erilaisuuden työyhteisössä ja luottamuksen. Opinnäytetyömme teoreettisessa osuudessa tarkastelemme valitsemiemme teemojen vaikutusta työhyvinvointiin. Tarkastelemme myös työhyvinvointia yleisesti sekä taiteen ja hyvinvoinnin yhdistämistä nykypäivänä. Käytimme opinnäytetyössä toiminnallisena menetelmänä pääosin draamaa. Olemme avanneet teoriassa toiminnallisten menetelmien ja draaman taustaa ja käyttömahdollisuuksia.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli käsitellä valitsemiamme teemoja ja herättää niistä ajatuksia toiminnan kautta sekä edistää työntekijöiden tutustumista toisiinsa. Lisäksi tavoitteenamme oli kehittyä ryhmän ja toiminnallisten menetelmien ohjaajina. Arviointikeinoina käytimme havainnointia ja työntekijöiltä saatua palautetta. Havainnoimme toiminnan aikaisia ilmiöitä ja teimme työntekijöille kirjalliset kyselyt toiminnan alussa ja lopussa sekä pyysimme heiltä palautetta jokaisen ohjauskerran lopussa.
Arviointimme perusteella onnistuimme herättämään keskustelua ja ajatuksia valitsemistamme teemoista. Työntekijöiltä saamamme palautteen mukaan toiminta edisti toisiin tutustumista ja toiminta oli muutenkin koettu mukavana vaihteluna. Toiminnan aikaisista keskusteluista tekemämme havainnot ja työntekijöiltä saatu palaute osoittivat, että toiminnan aikana oli pystytty keskustelemaan työyhteisölle merkittävistä asioista ja erilaisista mielipiteistä. Opinnäytetyö prosessi kehitti meitä toiminnan suunnittelussa ja ohjaamisessa sekä antoi arvokasta ammatillista kokemusta. Myös taitomme tehdä yhteistyötä kehittyi.