Kiinteistön kuntotietojen hallinta taloyhtiön hallituksen toiminnassa
Pukkila, Maija (2012)
Pukkila, Maija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810249
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu kiinteistöjen kuntotietojen hallinnan työkaluja asunto-osakeyhtiömuotoisen taloyhtiön hallituksen toiminnassa. Työssä esitellään kiinteistönpidossa käytettäviä suunnitelmia. Tutkimuksen aluksi esitellään lyhyesti kiinteistönhoidon ja asunto-osakeyhtiön historia Suomessa sekä taloyhtiön työnjako. Tutkimuksessa esitellään yleisiä tapoja järjestää kiinteistönhoito taloyhtiöissä. Tutkimusmenetelmänä on ollut kirjallisuustutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Microsoft Excel -ohjelmalla luotu työkalu taloyhtiön hallituksen käyttöön. Työkaluun kirjataan taloyhtiön hallituksen jäsenten keräämät kiinteistön kuntotiedot. Tiedot järjestyvät ohjelman avulla asiakokonaisuuksiksi ja tulosteiksi. Tulosteita voidaan käyttää muistilistoina taloyhtiössä tehtävistä toimenpiteistä hallituksen kokouksissa ja yhtiökokouksissa sekä virallisina asiakirjoina yhtiökokouskutsuissa. Käytännön kiinteistönhoitoa helpottaa talonmiehen tehtävälista. Ohjelman avulla voidaan luoda viisivuotiskorjaussuunnitelma.
Tarve opinnäytetyössä kehitetylle työkalulle syntyi, kun asunto-osakeyhtiölaki muuttui vuonna 2010. Lakimuutos lisää taloyhtiön hallituksen vastuuta taloyhtiön kiinteistönhoidon onnistumisesta. Hallituksen puheenjohtaja ja jäsenet vastaavat taloyhtiön kiinteistönpidon ja korjaustöiden oikeellisuudesta. Laiminlyönneistä seuraa korvausvelvollisuus.
Taloyhtiön hallitus käyttää työskentelyssään apuna erilaisia kiinteistön tekniseen kun-toon liittyviä suunnitelmia. Puutteet suunnitelmissa hankaloittavat tavoitteellista kiinteistönpitoa. Koska kiinteistönhoitopalvelut järjestetään kilpailuttamalla, vaihtuvuus voi olla suurta. Huolto-organisaatiot voivat olla suuria yhtiöitä, joiden kiinteistössä viettämä aika voi olla käytännössä hyvin pieni. Isännöitsijän tiedot kiinteistöstä voivat olla puutteelliset ja usein taloyhtiön hallitus saa tiedot kiinteistön kunnosta isännöitsijältä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Microsoft Excel -ohjelmalla luotu työkalu taloyhtiön hallituksen käyttöön. Työkaluun kirjataan taloyhtiön hallituksen jäsenten keräämät kiinteistön kuntotiedot. Tiedot järjestyvät ohjelman avulla asiakokonaisuuksiksi ja tulosteiksi. Tulosteita voidaan käyttää muistilistoina taloyhtiössä tehtävistä toimenpiteistä hallituksen kokouksissa ja yhtiökokouksissa sekä virallisina asiakirjoina yhtiökokouskutsuissa. Käytännön kiinteistönhoitoa helpottaa talonmiehen tehtävälista. Ohjelman avulla voidaan luoda viisivuotiskorjaussuunnitelma.
Tarve opinnäytetyössä kehitetylle työkalulle syntyi, kun asunto-osakeyhtiölaki muuttui vuonna 2010. Lakimuutos lisää taloyhtiön hallituksen vastuuta taloyhtiön kiinteistönhoidon onnistumisesta. Hallituksen puheenjohtaja ja jäsenet vastaavat taloyhtiön kiinteistönpidon ja korjaustöiden oikeellisuudesta. Laiminlyönneistä seuraa korvausvelvollisuus.
Taloyhtiön hallitus käyttää työskentelyssään apuna erilaisia kiinteistön tekniseen kun-toon liittyviä suunnitelmia. Puutteet suunnitelmissa hankaloittavat tavoitteellista kiinteistönpitoa. Koska kiinteistönhoitopalvelut järjestetään kilpailuttamalla, vaihtuvuus voi olla suurta. Huolto-organisaatiot voivat olla suuria yhtiöitä, joiden kiinteistössä viettämä aika voi olla käytännössä hyvin pieni. Isännöitsijän tiedot kiinteistöstä voivat olla puutteelliset ja usein taloyhtiön hallitus saa tiedot kiinteistön kunnosta isännöitsijältä.