Sirkus Finlandian kotisivujen kehittäminen
Paananen, Iina (2012)
Paananen, Iina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810253
Tiivistelmä
Internetin merkitys asiakkaiden tiedonhaun ja yritysten markkinointiviestinnän välineenä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Nykyisin voidaankin puhua siirtymisestä yksisuuntaisesta internetistä yhteisölliseen, sosiaalisen verkon aikakauteen. Työn aiheena oli tutkia internetin roolin muuttumista markkinointiviestinnän välineenä ja löytää kehityskohteita työn toimeksiantajan Sirkus Finlandian uudistettaville kotisivuille, jotta ne vastaisivat nykypäivän tarpeita. Työn tekeminen aloitettiin tammikuussa 2012 ja se saatiin valmiiksi saman vuoden toukokuussa.
Työ tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla Sirkus Finlandiaa, tekemällä sisällönanalyysiä Sirkus Finlandian vanhoista sivuista ja tutkimalla benchmarking- menetelmällä kolmen ulkomaalaisen sirkuksen sivuja. Näitä tutkimusmenetelmiä ja teoriakirjallisuutta internetin roolin muuttumisesta markkinointiviestinnässä sekä hyvien kotisivujen kriteereistä hyväksikäyttäen laadittiin yhteenveto kehitysehdotuksista, miten Sirkus Finlandian sivuja tulisi muuttaa ja kehittää.
Sirkus Finlandian kotisivut olivat vanhanaikaiset ja tehty tekniikalla, jota nykytekniikka ei enää tukenut. Kehitysehdotukset koskivat sivujen käyttäjäystävällisyyttä, kuten visuaalisen ilmeen hienosäätöä sekä keinoja, joiden avulla hyödynnettäisiin yhteisöllisyyttä ja interaktiivisuutta asiakkaiden kanssa, kuten sirkuksen ylläpitämä blogi kiertueen aikana. Sosiaalinen media on mainittu työssä mutta sitä ei ole käsitelty tarkemmin vaan pääpaino on ollut kotisivuissa. Sosiaalinen media on kuitenkin tärkeä osa nykypäivän markkinointiviestintää, joten sen saralla voisi olla jatkotutkimuksen aihetta.
Työ tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla Sirkus Finlandiaa, tekemällä sisällönanalyysiä Sirkus Finlandian vanhoista sivuista ja tutkimalla benchmarking- menetelmällä kolmen ulkomaalaisen sirkuksen sivuja. Näitä tutkimusmenetelmiä ja teoriakirjallisuutta internetin roolin muuttumisesta markkinointiviestinnässä sekä hyvien kotisivujen kriteereistä hyväksikäyttäen laadittiin yhteenveto kehitysehdotuksista, miten Sirkus Finlandian sivuja tulisi muuttaa ja kehittää.
Sirkus Finlandian kotisivut olivat vanhanaikaiset ja tehty tekniikalla, jota nykytekniikka ei enää tukenut. Kehitysehdotukset koskivat sivujen käyttäjäystävällisyyttä, kuten visuaalisen ilmeen hienosäätöä sekä keinoja, joiden avulla hyödynnettäisiin yhteisöllisyyttä ja interaktiivisuutta asiakkaiden kanssa, kuten sirkuksen ylläpitämä blogi kiertueen aikana. Sosiaalinen media on mainittu työssä mutta sitä ei ole käsitelty tarkemmin vaan pääpaino on ollut kotisivuissa. Sosiaalinen media on kuitenkin tärkeä osa nykypäivän markkinointiviestintää, joten sen saralla voisi olla jatkotutkimuksen aihetta.