Palkitsemisen kehittäminen. Case: Pääkaupunkiseudun Asko-myymälät
Viitanen, Elli (2012)
Viitanen, Elli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259886
Tiivistelmä
Palkitseminen on johtamisen väline. Palkitsemisen tulee tukea organisaation strategian toteutumista ja palkitsemisjärjestelmän pitää olla räätälöity organisaatiota varten. Palkitsemiseen liittyy keskeisesti rahapalkka, mutta nykyään työntekijät toivovat työpanoksensa vastineeksi muutakin kuin rahaa. Useissa organisaatioissa on käytössä rahapalkan lisäksi erilaisia palkitsemiskeinoja, kuten henkilöstöedut ja tuloksiin ja tavoitteisiin liittyvät etuudet. Myös palaute ja etenemismahdollisuudet ovat merkittäviä palkitsemiskeinoja. Näin ollen palkitseminen voidaan jakaa aineelliseen ja aineettomaan palkitsemiseen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten myyntihenkilökunnan palkitsemista tulisi kehittää huonekaluja myyvässä vähittäiskauppaketjussa Askossa. Tutkimus rajattiin pääkaupunkiseudun Askoihin, ja asiaa tarkasteltiin sekä myyntihenkilökunnan että myymäläpäälliköiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää myyntihenkilökunnan tyytyväisyys nykyiseen palkitsemiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin lähettämällä monivalinta- ja avoimia kysymyksiä sisältävä kyselylomake pääkaupunkiseudun Askon myyjille ja myymäläpäälliköille. Myyjien kyselylomake johdettiin opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä ja organisaation henkilöstöpolitiikasta. Myymäläpäälliköiden kyselylomake muokattiin myyjien lomakkeesta. Kyselyt toteutettiin internet-pohjaisella SurveyPal-ohjelmalla. Myymäläpäälliköiden kyselyn vastausprosentti oli 83 ja myyjien kyselyn 29. Syvemmän tiedon saamiseksi suoritettiin teemahaastattelut yhden tutkimuksen piiriin kuuluvan myymälän myyjille. Teemahaastattelujen vastausprosentti oli sata.
Tutkimusten tuloksista selvisi, että myyntihenkilökunnan palkitsemisen nykytilassa oli sekä hyviä puolia että kehitettävää. Palkkaus koettiin tulokseen ohjaavaksi ja motivoivaksi ja työsuhde-edut koettiin melko hyviksi. Palautetta esimieheltä pidettiin tärkeänä. Eniten eroja oli selkeys-mielikuvassa. Kehittämiskohteiksi tulosten pohjalta nousivat tiedotuksen ja palautteen annon lisääminen, hyvinvointiin liittyvien etujen kehittäminen, henkilökohtaisen myynnin suhteuttaminen tehtyihin työtunteihin sekä myyntikilpailujen oikeudenmukaistaminen ja lisääminen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten myyntihenkilökunnan palkitsemista tulisi kehittää huonekaluja myyvässä vähittäiskauppaketjussa Askossa. Tutkimus rajattiin pääkaupunkiseudun Askoihin, ja asiaa tarkasteltiin sekä myyntihenkilökunnan että myymäläpäälliköiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää myyntihenkilökunnan tyytyväisyys nykyiseen palkitsemiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin lähettämällä monivalinta- ja avoimia kysymyksiä sisältävä kyselylomake pääkaupunkiseudun Askon myyjille ja myymäläpäälliköille. Myyjien kyselylomake johdettiin opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä ja organisaation henkilöstöpolitiikasta. Myymäläpäälliköiden kyselylomake muokattiin myyjien lomakkeesta. Kyselyt toteutettiin internet-pohjaisella SurveyPal-ohjelmalla. Myymäläpäälliköiden kyselyn vastausprosentti oli 83 ja myyjien kyselyn 29. Syvemmän tiedon saamiseksi suoritettiin teemahaastattelut yhden tutkimuksen piiriin kuuluvan myymälän myyjille. Teemahaastattelujen vastausprosentti oli sata.
Tutkimusten tuloksista selvisi, että myyntihenkilökunnan palkitsemisen nykytilassa oli sekä hyviä puolia että kehitettävää. Palkkaus koettiin tulokseen ohjaavaksi ja motivoivaksi ja työsuhde-edut koettiin melko hyviksi. Palautetta esimieheltä pidettiin tärkeänä. Eniten eroja oli selkeys-mielikuvassa. Kehittämiskohteiksi tulosten pohjalta nousivat tiedotuksen ja palautteen annon lisääminen, hyvinvointiin liittyvien etujen kehittäminen, henkilökohtaisen myynnin suhteuttaminen tehtyihin työtunteihin sekä myyntikilpailujen oikeudenmukaistaminen ja lisääminen.