Työhyvinvointia työyhteisötaitoja johtamalla
Väyrynen, Outi (2012)
Väyrynen, Outi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239507
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin edistäminen on ajankohtainen aihe yhteiskunnassamme. Työhyvinvointi ei synny itsestään, vaan sitä voidaan kehittää vaikuttamalla johtamiseen ja henkilöstön osaamiseen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kainuun maakunta -kuntayhtymässä Kajaanin seudun sairaalan akuutti- ja kuntoutusosastoilla. Tavoitteena oli edistää työyhteisöjen työhyvinvointia. Tarkoituksena oli kehittää jo olemassa olevia työyhteisön toimintoja sekä edistää yksilöiden kokemaa työhyvinvointia työyhteisötaitojen avulla. Työntekijät tarvitsevat työyhteisötaitoja työskennellessään sosiaalisissa ja jatkuvasti muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Kehittämistyön alkukartoitus toteutettiin 6-3-5-menetelmällä ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tulokseksi muodostui henkilöstön työyhteisötaitojen kehittämistarpeet, jotka ryhmiteltiin teemoiksi. Kehittämistarpeita nousi työntekijän oman ajattelun ja osaamisen sekä työyhteisöjen vuorovaikutusrakenteiden kehittämisestä. Tuloksista nousi esiin, että kehittämistä tulee toteuttaa sekä yksilö-, työyhteisö- että esimiestasolla. Kehittämistyö jatkui kolmella samanaikaisesti etenevällä kehittämistyön syklillä, joiden sisältöä ohjasivat alkukartoituksesta nousseet teemat. Kehittämistyön toteutusta ohjasi kommunikatiivisen toimintatutkimuksen metodologiaa.
Yksilö- ja esimiestason sykleissä kehitettiin kehityskeskusteluja tukemaan työyhteisötaitojen kehittymistä ja työhyvinvoinnin johtamista. Työntekijän valmistautuessa kehityskeskusteluihin, hän hyödynsi reflektointiaan työyhteisötaitojen kehittämisestä. Työntekijän osaamisen reflektointia syvennettiin kehityskeskusteluissa tasavertaisen dialogin avulla. Kehityskeskusteluista esimies sai tärkeää tietoa työhyvinvoinnin johtamiseen työntekijöitä kuuntelemalla.
Työyhteisötason syklissä kehitettiin työyhteisön jäsenten vuorovaikutustaitoja toiminnallisten koulutusten avulla. Lisäksi kehitettiin työyhteisöjen tiedonkulkua ja pelisääntöjä luovilla ongelmanratkaisun menetelmillä. Toiminnalliset koulutukset olivat yksi menetelmä, joka tuki työyhteisötaitojen kehittymistä. Luova ongelmanratkaisuprosessi ja luovat menetelmät tarjosivat työyhteisön kehittämiseen tarvittavat välineet. Luova ongelmanratkaisu tuki yhteisöllisyyttä ja keskustelevaa työyhteisön johtamista.
Kehittämällä keskustelevaa ja osallistavaa johtamista työyhteisön toimintakulttuuri kehittyy yhteisölliseksi. Työhyvinvoinnin avaimet löytyvät työyhteisöjen päivittäisestä toiminnasta ja johtamisesta.
Kehittämistyön alkukartoitus toteutettiin 6-3-5-menetelmällä ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tulokseksi muodostui henkilöstön työyhteisötaitojen kehittämistarpeet, jotka ryhmiteltiin teemoiksi. Kehittämistarpeita nousi työntekijän oman ajattelun ja osaamisen sekä työyhteisöjen vuorovaikutusrakenteiden kehittämisestä. Tuloksista nousi esiin, että kehittämistä tulee toteuttaa sekä yksilö-, työyhteisö- että esimiestasolla. Kehittämistyö jatkui kolmella samanaikaisesti etenevällä kehittämistyön syklillä, joiden sisältöä ohjasivat alkukartoituksesta nousseet teemat. Kehittämistyön toteutusta ohjasi kommunikatiivisen toimintatutkimuksen metodologiaa.
Yksilö- ja esimiestason sykleissä kehitettiin kehityskeskusteluja tukemaan työyhteisötaitojen kehittymistä ja työhyvinvoinnin johtamista. Työntekijän valmistautuessa kehityskeskusteluihin, hän hyödynsi reflektointiaan työyhteisötaitojen kehittämisestä. Työntekijän osaamisen reflektointia syvennettiin kehityskeskusteluissa tasavertaisen dialogin avulla. Kehityskeskusteluista esimies sai tärkeää tietoa työhyvinvoinnin johtamiseen työntekijöitä kuuntelemalla.
Työyhteisötason syklissä kehitettiin työyhteisön jäsenten vuorovaikutustaitoja toiminnallisten koulutusten avulla. Lisäksi kehitettiin työyhteisöjen tiedonkulkua ja pelisääntöjä luovilla ongelmanratkaisun menetelmillä. Toiminnalliset koulutukset olivat yksi menetelmä, joka tuki työyhteisötaitojen kehittymistä. Luova ongelmanratkaisuprosessi ja luovat menetelmät tarjosivat työyhteisön kehittämiseen tarvittavat välineet. Luova ongelmanratkaisu tuki yhteisöllisyyttä ja keskustelevaa työyhteisön johtamista.
Kehittämällä keskustelevaa ja osallistavaa johtamista työyhteisön toimintakulttuuri kehittyy yhteisölliseksi. Työhyvinvoinnin avaimet löytyvät työyhteisöjen päivittäisestä toiminnasta ja johtamisesta.