Lapset osallisina päiväkodin ryhmätilan uudelleen muokkaamisessa
Ikonen, Hanna (2012)
Ikonen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158247
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa VKK-Metro-hanketta ja keskittyy Lintumetsän päiväkodin Varpusten ryhmään, jossa on iältään 3 - 5-vuotiaita lapsia. Tavoitteena oli saada ryhmän sisätilaa muokattua osallistamalla lapsia ja työntekijöitä muutoksen eri vaiheisiin.
Opinnäytetyö on laadullinen, koska sen lähtökohtana on kuvata ja ymmärtää pientä tutkimusryhmää mahdollisimman monipuolisesti. Tämän opinnäytetyön luonnetta voi kuvata myös sanoilla toimintatutkimus ja kehittävä toiminta. Nämä sisältävät lähestymistavan, jossa tutkimuskohteeseen pyritään vaikuttamaan sekä kehittämään heidän toimintaansa. Opinnäytetyön toimintaosuus voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen: aineiston kerääminen, tilan muutos ja arviointi. Aineistoa kerättiin havainnoimalla lasten leikkejä, pitämällä lapsille pienryhmiä sekä haastattelemalla työntekijöitä. Aineiston pohjalta tehtiin muutosehdotus ryhmän tilaan. Lapset olivat päätekijöinä uuden leikkitilan aikaan saamisessa. Tilan muutoksen jälkeen työn prosessia arvioitiin sekä lasten pienryhmissä että työntekijöiden haastatteluissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, pohjapiirrosta tiloista, piirtämistä, sadutusta, teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä.
Muutoskohteeksi valittiin tila, joka oli sekä lasten että työntekijöiden mielestä epäviihtyisä. Lasten ja työntekijöiden ideoita hyödynnettiin muutoksessa. Lasten työskentely oli pitkäjänteistä ja he olivat kiinnostuneita muutoksen tekemiseen. Alkuinnostuksen jälkeen lasten leikkiminen tilassa väheni, mutta he käyttivät tilaa kuitenkin enemmän kuin ennen muutosta. Lasten leikkiä olisi pitänyt tukea enemmän heti muutoksen jälkeen, jotta lasten innostuneisuus ei olisi lopahtanut niin nopeasti. Työntekijät kokivat saavansa lisää ideoita lapsen osallisuuteen sekä työkaluja arjen toimintaan. Sisätilojen käyttöä alettiin miettiä enemmän.
Päiväkodissa lasten osallisuus on osa arkea, jota työntekijän tulee työssään tukea. Ryhmän tiloja on hyvä muokata huomioiden sen käyttäjät. Lasten osallisuuden edistämiseksi työntekijät voivat ottaa lapset mukaan ideoimaan ja tekemään muutoksia leikkitiloihin. Tilojen muokkaamisessa ei välttämättä tarvita isoja muutoksia tai rahaa, jotta saataisiin aikaan viihtyisämpi tila. Opinnäytetyöstä löytyy keinoja ja ideoita näiden asioiden toteuttamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen, koska sen lähtökohtana on kuvata ja ymmärtää pientä tutkimusryhmää mahdollisimman monipuolisesti. Tämän opinnäytetyön luonnetta voi kuvata myös sanoilla toimintatutkimus ja kehittävä toiminta. Nämä sisältävät lähestymistavan, jossa tutkimuskohteeseen pyritään vaikuttamaan sekä kehittämään heidän toimintaansa. Opinnäytetyön toimintaosuus voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen: aineiston kerääminen, tilan muutos ja arviointi. Aineistoa kerättiin havainnoimalla lasten leikkejä, pitämällä lapsille pienryhmiä sekä haastattelemalla työntekijöitä. Aineiston pohjalta tehtiin muutosehdotus ryhmän tilaan. Lapset olivat päätekijöinä uuden leikkitilan aikaan saamisessa. Tilan muutoksen jälkeen työn prosessia arvioitiin sekä lasten pienryhmissä että työntekijöiden haastatteluissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, pohjapiirrosta tiloista, piirtämistä, sadutusta, teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä.
Muutoskohteeksi valittiin tila, joka oli sekä lasten että työntekijöiden mielestä epäviihtyisä. Lasten ja työntekijöiden ideoita hyödynnettiin muutoksessa. Lasten työskentely oli pitkäjänteistä ja he olivat kiinnostuneita muutoksen tekemiseen. Alkuinnostuksen jälkeen lasten leikkiminen tilassa väheni, mutta he käyttivät tilaa kuitenkin enemmän kuin ennen muutosta. Lasten leikkiä olisi pitänyt tukea enemmän heti muutoksen jälkeen, jotta lasten innostuneisuus ei olisi lopahtanut niin nopeasti. Työntekijät kokivat saavansa lisää ideoita lapsen osallisuuteen sekä työkaluja arjen toimintaan. Sisätilojen käyttöä alettiin miettiä enemmän.
Päiväkodissa lasten osallisuus on osa arkea, jota työntekijän tulee työssään tukea. Ryhmän tiloja on hyvä muokata huomioiden sen käyttäjät. Lasten osallisuuden edistämiseksi työntekijät voivat ottaa lapset mukaan ideoimaan ja tekemään muutoksia leikkitiloihin. Tilojen muokkaamisessa ei välttämättä tarvita isoja muutoksia tai rahaa, jotta saataisiin aikaan viihtyisämpi tila. Opinnäytetyöstä löytyy keinoja ja ideoita näiden asioiden toteuttamiseen.