Psyykkisen valmennuksen koulutuksen vaikutuksen arviointi
Solano, Paula (2012)
Solano, Paula
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia psyykkisen valmennuksen koulutuksen vaikutusta osallistujiin. Tutkimus tehtiin toimeksiantajan, Valmennustiimi SportFocuksen, järjestämän kouluttaja koulutuksen vaikutuksen arvioinnilla. Koulutukseen osallistui eri urheilulajien valmentajia sekä valmentajien kouluttajia. Opinnäytetyössä lähdetään liikkeelle psyykkisen valmennuksen määrittelemisestä sekä koulutuksen vaikutusten arvioinnin teoreettisesta katsauksesta. Tutkimuskysymykset ovat: 1.Osallistujien saamat oivallukset koulutuksesta? 2. Koulutuksen vaikutus osallistujiin? 3.Kahden eri kyselykerran vastauksien yhteneväisyydet? Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella avoimia kysymyskiä käyttäen kahtena eri ajankohtana; heti koulutuksen jälkeen sekä neljä kuukautta koulutuksen jälkeen. Vastaukset analysoitiin laadullisella teemoittelun menetelmällä. Vastauksista löytyi keskimääräisesti neljä eri teemaa kysymystä kohden, joista tulos muodostui. Tulos osoitti vahvasti, että koulutus antoi uusia oivalluksia osallistujille, sekä vaikutti heidän työhönsä käytännössä. Oivalluksista tärkeimmät olivat: psyykkinen valmennus on yksinkertaista, tarpeellista ja toimivaa. Vaikutuksen ydinkohdat huomattiin: parantuneena työskentelynä urheilijan kanssa, psyykkisen valmennuksen tuomisena osaksi arkea sekä valmentajien positiivisen, ammatillisen kehityksen. Psyykkisen valmennuksen koulutuksella oli paljon vaikutusta osallistujiin. Mielenkiintoista tuloksessa oli se, että useat vastaajista olivat hyvin kokeneita valmentajia ja vastasivat oivaltaneensa uusia asioita valmentamisen psyykkisestä puolesta. Tämä viittaa siihen, että psyykkisen valmennuksen koulutus valmentajille on tarpeellista.