Esitystekniikan prosessi opiskelijalähtöisessä tapahtumatuotannossa
Salimäki, Marko (2012)
Salimäki, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810325
Tiivistelmä
Tapahtumia Suomessa järjestetään tuhansia vuodessa ja niissä tarvitaan esitystekniikkaa entistä enemmän. Esitystekniikka on viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt huimalla vauhdilla ja sen seurauksena myös tapahtumien tekniset vaatimukset ovat kasvaneet. Esitysteknisen laitteiston käytön järjestelmäsuunnittelu ja käytännön toteuttaminen vaatii hyvin organisoidun ja ammattitaitoisen työntekijäryhmän. Suomessa tapahtumatuotantotekniikkaa kouluttavat muutamat alan oppilaitokset. Laadukkaalla koulutuksen järjestämisellä voidaan taata, että työkentällä on ammattitaitoisia tekijöitä työelämän tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee esitystekniikkaa prosessina. Tapahtumatuotantotekniikka on vain yksi osa kokonaisuutta tapahtumissa ja tässä käsitellään tapahtumatuotantoa teknisiltä osin ja mitä tarkoittaa, kun opiskelijat ovat tekniikan toteuttajia. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääosaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään tapahtumatuotantotekniikkaa yleisesti ja sen tärkeimpiä kohtia. Tässä osassa esitystekniikka käydään läpi alkaen teknisen tuotannon tilauksesta ja siihen liittyvistä sopimuksista sekä tapahtuman järjestelmäsuunnittelusta. Järjestelmäsuunnittelussa käsitellään kuva-, näyttämö-, valo- ja äänitekniset järjestelmät sekä niihin liittyvät organisaatioon muodostamiseen liittyvät toimet. Lopuksi käsitellään tekniikan toteutusta ja dokumentointiin liittyviä asioita.
Toinen osa käsittelee projekteja, joissa opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet teknillisiä ratkaisuja. Pohjois-Karjalan ammattiopisto Outokumpu ja teatteri- ja esitystekniikan koulutusohjelma toteutti kolme projektia vuonna 2011. Projekteissa käytettiin oppilaitoksen teknistä kalustoa ja tilaajat olivat ulkopuolisia organisaatioita. Vertailussa on kolmen projektin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet. Projekteissa on otettu tarkasteluun lähinnä valo- ja äänitekniikka.
Kolmas osa käsittelee tapahtumatuotantotekniikan vaikutuksia opiskelijan, koulun ja tilaajan suhteen. Projekteista tehdyt keikkahavainnot perustuvat vuosien saatossa saatuihin opiskelijapalautteisiin ja tekniikan vastaavan kokemuksiin oppilaitosympäristössä. Osiossa esitellään myös lyhyt kyselyosio, jossa tapahtuman järjestäjät kertovat kuinka opiskelijoita valmennetaan ja ohjataan oppilaitosten
toteuttamiin projekteihin. Lisäksi tässä osassa pohditaan opetuksen pedagogisia näkökulmia. Kokonaisuutena tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa valmiuksia toimia tapahtumatuotannossa teknisessä tai muussa vastuunalaisessa tehtävässä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee esitystekniikkaa prosessina. Tapahtumatuotantotekniikka on vain yksi osa kokonaisuutta tapahtumissa ja tässä käsitellään tapahtumatuotantoa teknisiltä osin ja mitä tarkoittaa, kun opiskelijat ovat tekniikan toteuttajia. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääosaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään tapahtumatuotantotekniikkaa yleisesti ja sen tärkeimpiä kohtia. Tässä osassa esitystekniikka käydään läpi alkaen teknisen tuotannon tilauksesta ja siihen liittyvistä sopimuksista sekä tapahtuman järjestelmäsuunnittelusta. Järjestelmäsuunnittelussa käsitellään kuva-, näyttämö-, valo- ja äänitekniset järjestelmät sekä niihin liittyvät organisaatioon muodostamiseen liittyvät toimet. Lopuksi käsitellään tekniikan toteutusta ja dokumentointiin liittyviä asioita.
Toinen osa käsittelee projekteja, joissa opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet teknillisiä ratkaisuja. Pohjois-Karjalan ammattiopisto Outokumpu ja teatteri- ja esitystekniikan koulutusohjelma toteutti kolme projektia vuonna 2011. Projekteissa käytettiin oppilaitoksen teknistä kalustoa ja tilaajat olivat ulkopuolisia organisaatioita. Vertailussa on kolmen projektin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet. Projekteissa on otettu tarkasteluun lähinnä valo- ja äänitekniikka.
Kolmas osa käsittelee tapahtumatuotantotekniikan vaikutuksia opiskelijan, koulun ja tilaajan suhteen. Projekteista tehdyt keikkahavainnot perustuvat vuosien saatossa saatuihin opiskelijapalautteisiin ja tekniikan vastaavan kokemuksiin oppilaitosympäristössä. Osiossa esitellään myös lyhyt kyselyosio, jossa tapahtuman järjestäjät kertovat kuinka opiskelijoita valmennetaan ja ohjataan oppilaitosten
toteuttamiin projekteihin. Lisäksi tässä osassa pohditaan opetuksen pedagogisia näkökulmia. Kokonaisuutena tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa valmiuksia toimia tapahtumatuotannossa teknisessä tai muussa vastuunalaisessa tehtävässä.