Lapsen seksuaalisen kasvun tukeminen päiväkodissa
Tohka, Mia (2012)
Tohka, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219015
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lastentarhanopettajien näkemyksiä, ajatuksia ja kokemuksia 3-5 -vuotiaiden lasten seksuaalikasvatuksesta päivähoidossa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat lasten seksuaalisuuden kehitys, kasvatuskumppanuus sekä lasten seksuaaliset oikeudet, joihin kuuluu muun muassa oikeus oman kehon yksityisyyteen, ja oikeus iänmukaisen tiedon saamiseen.
Opinnäytetyön tein laadullisena tutkimuksena keräämällä aineiston kuudelta haastateltavalta syksyn 2011 aikana. Haastattelut suoritin kolmessa eri päiväkodissa, joissa haastattelin peräkkäin aina kahta eri lastentarhanopettajaa. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä kahdeksan, joiden jälkeen annoin jokaisen haastateltavani kertoa vapaasti vielä omia ajatuksiaan haastattelun aiheesta. Haastattelut nauhoitin ja litteroin, minkä jälkeen tutkin niitä tutkimusongelmien sekä haastattelujen aikana ilmenneiden teemojen kuten kasvatuskumppanuuden ja seksuaalisuuteen suhtautumisen pohjalta. Haastateltavien, päiväkotien tai kaupunkien nimiä ei mainita opinnäytetyössä.
Seksuaalikasvatuksen yhdistäminen 3-5 -vuotiaisiin lapsiin tuntui haastateltavien mielestä aluksi yllättävältä. Aihetta oli mielestäni kuitenkin luonnollista alkaa tutkia, koska lapsen seksuaalisuus tulee näkyväksi noin kolmevuotiaana kun lapsi kiinnostuu kehostaan. Huomasin, että aihe kiinnosti myös suurinta osaa haastateltavistani. Mielenkiintoista olisikin selvittää, millaisia vaikutuksia haastatteluillani on ollut päiväkodin seksuaalikasvatuksen kannalta. Opinnäytetyön tekemisestä opin ainakin sen, miten tärkeää on yhteistyö ja keskustelu sekä päiväkodin ja vanhempien välillä että päiväkodin työntekijöiden välillä. Tämän työn tekemisen myötä itselleni jäi myös vahva halu olla työni kautta tukemassa lasten tasapainoista kasvua heidän oikeuksiensa mukaisesti.
Opinnäytetyön tein laadullisena tutkimuksena keräämällä aineiston kuudelta haastateltavalta syksyn 2011 aikana. Haastattelut suoritin kolmessa eri päiväkodissa, joissa haastattelin peräkkäin aina kahta eri lastentarhanopettajaa. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä kahdeksan, joiden jälkeen annoin jokaisen haastateltavani kertoa vapaasti vielä omia ajatuksiaan haastattelun aiheesta. Haastattelut nauhoitin ja litteroin, minkä jälkeen tutkin niitä tutkimusongelmien sekä haastattelujen aikana ilmenneiden teemojen kuten kasvatuskumppanuuden ja seksuaalisuuteen suhtautumisen pohjalta. Haastateltavien, päiväkotien tai kaupunkien nimiä ei mainita opinnäytetyössä.
Seksuaalikasvatuksen yhdistäminen 3-5 -vuotiaisiin lapsiin tuntui haastateltavien mielestä aluksi yllättävältä. Aihetta oli mielestäni kuitenkin luonnollista alkaa tutkia, koska lapsen seksuaalisuus tulee näkyväksi noin kolmevuotiaana kun lapsi kiinnostuu kehostaan. Huomasin, että aihe kiinnosti myös suurinta osaa haastateltavistani. Mielenkiintoista olisikin selvittää, millaisia vaikutuksia haastatteluillani on ollut päiväkodin seksuaalikasvatuksen kannalta. Opinnäytetyön tekemisestä opin ainakin sen, miten tärkeää on yhteistyö ja keskustelu sekä päiväkodin ja vanhempien välillä että päiväkodin työntekijöiden välillä. Tämän työn tekemisen myötä itselleni jäi myös vahva halu olla työni kautta tukemassa lasten tasapainoista kasvua heidän oikeuksiensa mukaisesti.