Matkainfoa Internetistä: Ulkomaalaisten matkailijoiden tiedonhankinta Helsingistä
Jussila, Iina; Raivonen, Pinja (2012)
Jussila, Iina
Raivonen, Pinja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910469
Tiivistelmä
Matkailijalla ei ole mahdollisuutta kokeilla matkailutuotetta ennen kohteeseen saapumistaan, vaan hänen on tehtävä päätös saatavilla olevan tiedon perusteella. Jotta matkailijalle voitaisiin tarjota luotettavaa tietoa kohteesta, on tiedettävä mistä tietoa etsitään. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mistä Internet-lähteistä ja mistä aiheista matkailijat hakevat tietoa ennen Helsinkiin saapumista. Päätavoitteiden lisäksi selvitämme mistä muista lähteistä matkailijat hakivat tietoa ennen Helsinkiin tulemistaan ja Helsingissä ollessaan. Tavoite on saada yleiskuva koko tiedonhankintaprosessista, keskittyen kuitenkin Internetissä tapahtuvaan tiedonhankintaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto.
Tutkimus tehtiin strukturoituina haastatteluina satunnaisille ulkomaalaisille matkailijoille. Haastattelut suoritettiin hutikuussa 2012 Helsingissä Senaatintorilla, Kauppatorilla ja matkailuneuvonnassa Pohjois-Esplanadilla. Haastatteluja saatiin yhteensä 93 kappaletta ja vastaajat edustivat 32 eri kansallisuutta. Haastattelut tehtiin englannin kielellä, joten haastateltaviksi valikoituivat englantia puhuvat matkailijat.
Tuloksista selvisi, että matkailijoiden suosituimmat tiedonlähteet ovat Internet, opaskirjat ja esitteet sekä muiden suositukset. Internet-sivuista eniten käytettyjä olivat hakukoneet, karttasivut ja Helsingin viralliset matkailusivustot. Hakukoneilla etsittiin eniten karttoja, nähtävyyksiä ja tietoa matkustamisesta Helsinkiin. Ensikertalaisten ja useammin vierailleiden välillä oli joitain eroavaisuuksia. Ensikertalaiset luottivat enemmän hakukoneisiin kun taas aiemmin käyneet käyvät tietyillä sivuilla. Aiemmin käyneet luottavat enemmän omaan kokemukseen tai muiden suosituksiin. Ensikertalaiset etsivät tietoa yleisistä asioista, kuten nähtävyyksistä, kun taas useammin vierailleet etsivät tarkempia tietoja.
Koska Internet on tärkeässä roolissa matkailijoiden tiedonhankinnassa, on tärkeää panostaa sivujen toimivuuteen ja tiedon löydettävyyteen. Sivujen löydettävyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnilla. Osa matkailijoista tuli Helsinkiin Tallinnasta tai Pietarista päivämatkalla tekemättä juurikaan tiedonhankintaa. Yhteistyön avulla paikallisten matkailuneuvontojen kanssa voidaan tarjota potentiaalisille matkailijoille ajankohtaista ja paikkansapitävää tietoa jo ennen Helsinkiin saapumista.
Tutkimus tehtiin strukturoituina haastatteluina satunnaisille ulkomaalaisille matkailijoille. Haastattelut suoritettiin hutikuussa 2012 Helsingissä Senaatintorilla, Kauppatorilla ja matkailuneuvonnassa Pohjois-Esplanadilla. Haastatteluja saatiin yhteensä 93 kappaletta ja vastaajat edustivat 32 eri kansallisuutta. Haastattelut tehtiin englannin kielellä, joten haastateltaviksi valikoituivat englantia puhuvat matkailijat.
Tuloksista selvisi, että matkailijoiden suosituimmat tiedonlähteet ovat Internet, opaskirjat ja esitteet sekä muiden suositukset. Internet-sivuista eniten käytettyjä olivat hakukoneet, karttasivut ja Helsingin viralliset matkailusivustot. Hakukoneilla etsittiin eniten karttoja, nähtävyyksiä ja tietoa matkustamisesta Helsinkiin. Ensikertalaisten ja useammin vierailleiden välillä oli joitain eroavaisuuksia. Ensikertalaiset luottivat enemmän hakukoneisiin kun taas aiemmin käyneet käyvät tietyillä sivuilla. Aiemmin käyneet luottavat enemmän omaan kokemukseen tai muiden suosituksiin. Ensikertalaiset etsivät tietoa yleisistä asioista, kuten nähtävyyksistä, kun taas useammin vierailleet etsivät tarkempia tietoja.
Koska Internet on tärkeässä roolissa matkailijoiden tiedonhankinnassa, on tärkeää panostaa sivujen toimivuuteen ja tiedon löydettävyyteen. Sivujen löydettävyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnilla. Osa matkailijoista tuli Helsinkiin Tallinnasta tai Pietarista päivämatkalla tekemättä juurikaan tiedonhankintaa. Yhteistyön avulla paikallisten matkailuneuvontojen kanssa voidaan tarjota potentiaalisille matkailijoille ajankohtaista ja paikkansapitävää tietoa jo ennen Helsinkiin saapumista.