Sosiaalinen media PK-yritysten markkinointiviestinnässä ja rekrytoinnissa
Nurmi, Hanna (2012)
Nurmi, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella sosiaalisen median käyttöä pienten ja keskisuurten (PK) yritysten markkinointiviestinnässä ja rekrytoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää mitä, miten, milloin ja missä sosiaalisen median palveluissa yritykset markkinoivat, ja minkälaisia kokemuksia ne ovat tästä saaneet. Tavoitteena oli kerätä tietoa sosiaalisen median toimivuudesta ja käyttömahdollisuuksista selvittämällä sen yleisimpiä käyttötarkoituksia, -menetelmiä ja viestintäkanavien valintaan vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosassa käsitellään markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median käsitteistöä, jotka toimivat pohjana teorian pääosuudelle. Lisäksi teoriaosa käsittelee ulkoista markkinointia sosiaalisen median markkinointiviestinnän, yhteisöllisen median palvelukanavien, kehitysmahdollisuuksien, haasteiden ja rekrytointimahdollisuuksien osalta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena hyödyntäen sekä kvantitatiivista eli määrällistä, että kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Satakunnan alueen eri toimialojen PK-yritykset. Aineistoon haastateltiin kymmenen eri sosiaalisen median markkinoinnista vastaavaa henkilöä, kymmenestä eri yrityksestä. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin 9.3.- 27.3.2012 välisenä aikana puolistrukturoidun lomakehaastattelun avulla. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto litteroitiin anonyymisti kirjalliseen muotoon analyysia varten. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa yritysten suhtautumisesta sosiaalisen median markkinointiin ja selvittää miten yritykset aikovat hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuuden markkinointiviestinnässään ja rekrytoinnissaan.
Tutkimus tuotti laajasti erilaisia vastauksia. Tuloksia voidaan pitää luotettavina tässä otannassa, sillä haastattelututkimukseen osallistui kymmenen eri toimialan yritystä. Tuloksista ilmeni, että PK-yritykset suosivat Facebook-mainontaa viestinnässään, osittain sen helpon käyttökokemuksen perusteella. Useita yrityksiä kiinnostava Blogi-mainonta nähtiin potentiaalisena tulevaisuuden mainoskanavana. Viestintäkanavana Youtubea huomioitiin yllättävän vähän. Tutkimusaihe oli työn laadintahetkellä ajankohtainen, sillä sosiaalisella medialla on merkitystä tulevaisuuden markkinoinnin kehittämistyökaluna. Internet-markkinointi ja sosiaalinen media ovat olennainen osa nykypäivän yritysten markkinointiviestintää ja kasvava viestintäkanava tulevaisuuden rekrytoinnissa. Yhteenvetona tutkimuksesta voidaan sanoa, että tutkimus oli onnistunut ja haastattelujen perusteella saatiin kerättyä paljon hyödyllistä tietoa sosiaalisen median käyttömahdollisuuksista suppeasta otoksesta huolimatta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena hyödyntäen sekä kvantitatiivista eli määrällistä, että kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Satakunnan alueen eri toimialojen PK-yritykset. Aineistoon haastateltiin kymmenen eri sosiaalisen median markkinoinnista vastaavaa henkilöä, kymmenestä eri yrityksestä. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin 9.3.- 27.3.2012 välisenä aikana puolistrukturoidun lomakehaastattelun avulla. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto litteroitiin anonyymisti kirjalliseen muotoon analyysia varten. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa yritysten suhtautumisesta sosiaalisen median markkinointiin ja selvittää miten yritykset aikovat hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuuden markkinointiviestinnässään ja rekrytoinnissaan.
Tutkimus tuotti laajasti erilaisia vastauksia. Tuloksia voidaan pitää luotettavina tässä otannassa, sillä haastattelututkimukseen osallistui kymmenen eri toimialan yritystä. Tuloksista ilmeni, että PK-yritykset suosivat Facebook-mainontaa viestinnässään, osittain sen helpon käyttökokemuksen perusteella. Useita yrityksiä kiinnostava Blogi-mainonta nähtiin potentiaalisena tulevaisuuden mainoskanavana. Viestintäkanavana Youtubea huomioitiin yllättävän vähän. Tutkimusaihe oli työn laadintahetkellä ajankohtainen, sillä sosiaalisella medialla on merkitystä tulevaisuuden markkinoinnin kehittämistyökaluna. Internet-markkinointi ja sosiaalinen media ovat olennainen osa nykypäivän yritysten markkinointiviestintää ja kasvava viestintäkanava tulevaisuuden rekrytoinnissa. Yhteenvetona tutkimuksesta voidaan sanoa, että tutkimus oli onnistunut ja haastattelujen perusteella saatiin kerättyä paljon hyödyllistä tietoa sosiaalisen median käyttömahdollisuuksista suppeasta otoksesta huolimatta.