Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajat ry:n viestintä seniorijäsenilleen
Hietarinta, Hanna (2012)
Hietarinta, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107469
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajat ry:lle, SKO:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää SKO:n viestintää seniorijäsenilleen. SKO:n seniorijäsenet ovat opettajantyöstään eläkkeelle jääneitä jäseniä. Tutkimuksen avulla oli keskeistä selvittää järjestölehden tarpeellisuutta viestintäkanavana sekä vaihtoehtoisten viestintäkanavien käyttöä seniorijäsenten keskuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös SKO:n seniorijäsenten aktiivisuutta järjestön toiminnassa sekä tuntemuksia eläkkeelle siirtymisestä.
Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa käsitellään eläkkeelle jäämistä elämänvaiheena sekä senioriviestintää osana yhteisön viestintää. Eläköitymisprosessi sisältää erilaisia vaiheita, tuntemuksia ja haasteita, ja niiden käsittäminen sekä eläköityvän että yhteiskunnan näkökulmasta on tärkeää, jotta voidaan ymmärtää senioreita viestinnän kohderyhmänä. Eläkkeelle siirtymisestä kertovissa kappaleissa tutustutaan myös senioreiden järjestöaktiivisuuteen. Viestinnän teoriaosuudessa käydään läpi järjestöviestintää senioreille sisäisen ja ulkoisen viestinnän näkökulmista, sekä käsitellään senioreita viestin-nän kohderyhmänä.
Opinnäytetyön empiirinen osa rakentuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin postitse lähetettävänä jäsenkyselynä strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Lomakkeet lähetettiin vuoden 2010 marraskuussa 504:lle SKO:n seniorijäsenelle. Vastausaikaa annettiin kaksi viikkoa, jonka aikana vastauksia saatiin yhteensä 200 kappaletta. Vastaukset analysoitiin IBM SPSS Statistics- tilasto-ohjelmalla, sekä Excelin Tilastoapu-ohjelmalla.
Tuloksista selviää, että seniorit pitävät järjestölehteä tärkeimpänä viestintäkanavana. Eläkkeelle jääminen koetaan pääasiassa helpoksi. Seniorit ovat aktiivisia harrastajia niin liikunnan kuin kulttuurin saralla, ja osallistuvatkin mieluiten SKO:n senioritoimintaan käymällä teatteri- ja kulttuuritilaisuuksissa. Yhteydenpito jäseniin koetaan melko vähäiseksi ja toiminnan toivotaan olevan enemmän alueellista, piirialueeseen keskittyvää.
Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa käsitellään eläkkeelle jäämistä elämänvaiheena sekä senioriviestintää osana yhteisön viestintää. Eläköitymisprosessi sisältää erilaisia vaiheita, tuntemuksia ja haasteita, ja niiden käsittäminen sekä eläköityvän että yhteiskunnan näkökulmasta on tärkeää, jotta voidaan ymmärtää senioreita viestinnän kohderyhmänä. Eläkkeelle siirtymisestä kertovissa kappaleissa tutustutaan myös senioreiden järjestöaktiivisuuteen. Viestinnän teoriaosuudessa käydään läpi järjestöviestintää senioreille sisäisen ja ulkoisen viestinnän näkökulmista, sekä käsitellään senioreita viestin-nän kohderyhmänä.
Opinnäytetyön empiirinen osa rakentuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin postitse lähetettävänä jäsenkyselynä strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Lomakkeet lähetettiin vuoden 2010 marraskuussa 504:lle SKO:n seniorijäsenelle. Vastausaikaa annettiin kaksi viikkoa, jonka aikana vastauksia saatiin yhteensä 200 kappaletta. Vastaukset analysoitiin IBM SPSS Statistics- tilasto-ohjelmalla, sekä Excelin Tilastoapu-ohjelmalla.
Tuloksista selviää, että seniorit pitävät järjestölehteä tärkeimpänä viestintäkanavana. Eläkkeelle jääminen koetaan pääasiassa helpoksi. Seniorit ovat aktiivisia harrastajia niin liikunnan kuin kulttuurin saralla, ja osallistuvatkin mieluiten SKO:n senioritoimintaan käymällä teatteri- ja kulttuuritilaisuuksissa. Yhteydenpito jäseniin koetaan melko vähäiseksi ja toiminnan toivotaan olevan enemmän alueellista, piirialueeseen keskittyvää.