Onko Facebookista hyötyä pienyritysten markkinoinnissa?
Huida, Niina (2012)
Huida, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910526
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut yhä merkittävämpi osa yritysten markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sosiaalisen median käyttöä pienyritysten markkinoinnissa ja tarkoituksena on selvittää pienyritysten saama hyöty markkinoimisesta sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa keskityn verkkoyhteisö Facebookin yrityksille tarjoamiin markkinointimahdollisuuksiin. Opinnäytetyön tehtävänä on tutkimuksen avulla vastata ongelmaan ”Onko Facebookista hyötyä pienten yritysten markkinoinnissa?” ja alakysymykseen ”Mitä Facebookin markkinointimuotoa pienen yrityksen tulisi hyödyntää markkinoinnissaan?”.
Tutkimus oli kolmiosainen ja se muodostuu viidelle pienyritykselle tehdystä Facebook-sivusta ja mainoksesta sekä pienimuotoisesta verkkokyselystä Facebookin käyttäjille. Koska tutkimuksessa selvitetään pienyritysten markkinointimahdollisuuksia, tuotettiin Facebook-sivut ja mainos mahdollisimman pienellä budjetilla ja resursseilla.
Verkkokyselyn tuloksissa ilmeni, että käyttäjät haluavat yritysten jakavan sisältöä aktiivisesti sivuillaan ja ottavan myös käyttäjät mukaan sisällön tuotantoon. Mainoksesta saadut tulokset olivat selkeät, pienellä budjetilla ei saa enää mainostilaa Facebookissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienyrityksen kannattaa lähteä mukaan Facebookiin, mikäli yrityksellä on nyt ja tulevaisuudessa aikaa ja innostusta tuottaa aktiivisesti sisältöä sivuilleen. Facebook-sivut ovat pienyritykselle monipuolinen työkalu kommunikoida sidosryhmien kanssa. Pienen budjetin Facebook-mainos ei ole pienyritykselle kannattava markkinointimuoto, koska Facebookista mainostilan saaminen edellyttää jo isompaa mainosbudjettia.
Tutkimus oli kolmiosainen ja se muodostuu viidelle pienyritykselle tehdystä Facebook-sivusta ja mainoksesta sekä pienimuotoisesta verkkokyselystä Facebookin käyttäjille. Koska tutkimuksessa selvitetään pienyritysten markkinointimahdollisuuksia, tuotettiin Facebook-sivut ja mainos mahdollisimman pienellä budjetilla ja resursseilla.
Verkkokyselyn tuloksissa ilmeni, että käyttäjät haluavat yritysten jakavan sisältöä aktiivisesti sivuillaan ja ottavan myös käyttäjät mukaan sisällön tuotantoon. Mainoksesta saadut tulokset olivat selkeät, pienellä budjetilla ei saa enää mainostilaa Facebookissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienyrityksen kannattaa lähteä mukaan Facebookiin, mikäli yrityksellä on nyt ja tulevaisuudessa aikaa ja innostusta tuottaa aktiivisesti sisältöä sivuilleen. Facebook-sivut ovat pienyritykselle monipuolinen työkalu kommunikoida sidosryhmien kanssa. Pienen budjetin Facebook-mainos ei ole pienyritykselle kannattava markkinointimuoto, koska Facebookista mainostilan saaminen edellyttää jo isompaa mainosbudjettia.