Runnin kylpylän asiakkaiden ostokäyttäytyminen
Niskanen, Sari (2012)
Niskanen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010662
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia medioita Runnin kylpylän asiakkaat seuraavat. Suuri osa kylpylän asiakkaista on eläkeläisiä ja ikääntyviä, joten myös heidän sosiaalisen median tuntemus kiinnosti toimeksiantajaa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia tuotteita asiakkaat haluaisivat kylpylän matkamuistomyymälästä ostaa ja kuinka valikoimaa voitaisiin laajentaa kysyntää vastaavaksi.
Teoriaosassa käsiteltiin matkailun toimialaa ja esiteltiin Runnin kylpylää ja sen historiaa sekä pohdittiin tulevaisuuden näkymiä SWOT-analyysin avulla. Teoreettisessa osiossa tarkasteltiin myös matkailualan markkinointia ja kilpailukeinoja sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey - tutkimuksena kylpylässä jaettavalla kyselylomakkeella. Lomakkeita palautui 83 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että sosiaalisen median välineet eivät käytännössä ole ainakaan tällä hetkellä varteenotettavia markkinointikanavia Runnin kylpylälle, koska tutkimustulosten perusteella asiakaskunta ei tunne sosiaalista mediaa riittävän hyvin. Kylpylän internetsivut ovat puolestaan tutut tietokonetta käyttäville asiakkaille. Tutkimuksen perusteella sivuihin oltiin melko tyytyväisiä yleisellä tasolla, mutta mm. kuvia ja tietoa lähialueen palveluista toivottiin lisää, sekä nettivaraus-osioon parannusta.
Tehokkaimmat viestintäkanavat painetussa mediassa ovat maakunnalliset sanomalehdet ja iltapäivälehdet. Matkamuistomyymälän valikoimaan oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä.
Teoriaosassa käsiteltiin matkailun toimialaa ja esiteltiin Runnin kylpylää ja sen historiaa sekä pohdittiin tulevaisuuden näkymiä SWOT-analyysin avulla. Teoreettisessa osiossa tarkasteltiin myös matkailualan markkinointia ja kilpailukeinoja sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey - tutkimuksena kylpylässä jaettavalla kyselylomakkeella. Lomakkeita palautui 83 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että sosiaalisen median välineet eivät käytännössä ole ainakaan tällä hetkellä varteenotettavia markkinointikanavia Runnin kylpylälle, koska tutkimustulosten perusteella asiakaskunta ei tunne sosiaalista mediaa riittävän hyvin. Kylpylän internetsivut ovat puolestaan tutut tietokonetta käyttäville asiakkaille. Tutkimuksen perusteella sivuihin oltiin melko tyytyväisiä yleisellä tasolla, mutta mm. kuvia ja tietoa lähialueen palveluista toivottiin lisää, sekä nettivaraus-osioon parannusta.
Tehokkaimmat viestintäkanavat painetussa mediassa ovat maakunnalliset sanomalehdet ja iltapäivälehdet. Matkamuistomyymälän valikoimaan oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä.