Liikuntakasvatustavoitteiden toteutuminen Keravan yksityisissä liikuntapäiväkodeissa
Mononen, Satu (2012)
Mononen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219029
Tiivistelmä
Tänä päivänä puhutaan paljon lasten vähentyneestä liikunnasta. Lapset eivät liiku päivittäin valtakunnallisten liikuntasuositusten mukaisesti. Lasten liikunta on kuitenkin erittäin tärkeää, sillä liikunnalla on huomattava vaikutus lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Lasten vanhempien lisäksi varhaiskasvattajilla on suuri rooli lasten päivittäisen liikunnan toteuttamisessa ja liikuntainnostuksen muodostamisessa. Varhaislapsuudessa saadut positiiviset liikuntakokemukset vaikuttavat siihen, että liikunnasta muodostuu olennainen osa elämää.
Opinnäytetyöni tutkimusympäristöinä toimivat Keravan yksityiset liikuntapäiväkodit Kieppi ja Pomppu. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa esitetyt liikuntakasvatustavoitteet. Opinnäytetyöni päätutkimuskysymys on, kuinka liikuntapäiväkotien liikuntakasvatustavoitteet toteutuvat. Alatutkimuskysymykset ovat: kuinka päiväkotien liikuntakasvatus vaikuttaa lasten kehitykseen, kuinka päiväkotien työntekijät toteuttavat liikuntakasvatustavoitteita ja kuinka työntekijät kehittäisivät päiväkotien liikuntakasvatusta.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi esitellään tutkimusympäristöinä toimivat päiväkodit. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä käsitellään liikuntakasvatusta ja sen tavoitteita, lapsilähtöisyyttä, lasten kehitystä sekä varhaiskasvattajien toimintaa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia. Haastatellut henkilöt ovat päiväkotien työntekijöitä ja havainnointikerrat tapahtuivat päiväkotien liikuntatuokioilla. Haastatteluista ja havainnoinneista saatua aineistoa analysoimalla on pyritty vastaamaan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Verrattaessa saatuja tutkimustuloksia päiväkotien liikuntakasvatustavoitteisiin on nähtävissä, että liikuntakasvatustavoitteet toteutuvat hyvin. Päiväkodeissa noudatetaan kuukausittaista liikuntasuunnitelmaa ja sen mukaan eteneminen toteuttaa väistämättä liikuntakasvatukselle asetettuja tavoitteita. Tulokset myös osoittavat, että päiväkodin runsaalla liikunnalla on selkeä merkitys lasten kasvuun ja kehitykseen. Tuloksissa painottui kehityksen kokonaisvaltaisuus. Lisäksi tuloksista ilmenee, että päiväkodin työntekijöillä on monia tapoja toteuttaa liikuntakasvatusta ja heidän tavoitteenaan on tarjota lapsille monipuolista ja mielekästä liikuntaa. Työntekijöiden esille nostamat liikuntakasvatuksen kehitysehdotukset liittyivät muun muassa suunnittelemattoman liikunnan lisäämiseen, ulkoiluun, liikuntavälineiden hyödyntämiseen ja koulutuksiin panostamiseen.
Opinnäytetyöni tutkimusympäristöinä toimivat Keravan yksityiset liikuntapäiväkodit Kieppi ja Pomppu. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa esitetyt liikuntakasvatustavoitteet. Opinnäytetyöni päätutkimuskysymys on, kuinka liikuntapäiväkotien liikuntakasvatustavoitteet toteutuvat. Alatutkimuskysymykset ovat: kuinka päiväkotien liikuntakasvatus vaikuttaa lasten kehitykseen, kuinka päiväkotien työntekijät toteuttavat liikuntakasvatustavoitteita ja kuinka työntekijät kehittäisivät päiväkotien liikuntakasvatusta.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi esitellään tutkimusympäristöinä toimivat päiväkodit. Lisäksi teoreettisena viitekehyksenä käsitellään liikuntakasvatusta ja sen tavoitteita, lapsilähtöisyyttä, lasten kehitystä sekä varhaiskasvattajien toimintaa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia. Haastatellut henkilöt ovat päiväkotien työntekijöitä ja havainnointikerrat tapahtuivat päiväkotien liikuntatuokioilla. Haastatteluista ja havainnoinneista saatua aineistoa analysoimalla on pyritty vastaamaan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Verrattaessa saatuja tutkimustuloksia päiväkotien liikuntakasvatustavoitteisiin on nähtävissä, että liikuntakasvatustavoitteet toteutuvat hyvin. Päiväkodeissa noudatetaan kuukausittaista liikuntasuunnitelmaa ja sen mukaan eteneminen toteuttaa väistämättä liikuntakasvatukselle asetettuja tavoitteita. Tulokset myös osoittavat, että päiväkodin runsaalla liikunnalla on selkeä merkitys lasten kasvuun ja kehitykseen. Tuloksissa painottui kehityksen kokonaisvaltaisuus. Lisäksi tuloksista ilmenee, että päiväkodin työntekijöillä on monia tapoja toteuttaa liikuntakasvatusta ja heidän tavoitteenaan on tarjota lapsille monipuolista ja mielekästä liikuntaa. Työntekijöiden esille nostamat liikuntakasvatuksen kehitysehdotukset liittyivät muun muassa suunnittelemattoman liikunnan lisäämiseen, ulkoiluun, liikuntavälineiden hyödyntämiseen ja koulutuksiin panostamiseen.