Markkinointisuunnitelman laatiminen Rantasen Nahkajalostamo Ay:lle
Rantanen, Tuomo (2012)
Rantanen, Tuomo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Rantasen Nahkajalostamo Ay:lle. Yrityksen markkinointi ei ole ollut järjestelmällistä ja kaiken kaikkiaan se on ollut vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa yritykselle uusia ideoita markkinointinsa toteuttamiseen.
Markkinointisuunnitelmassa on käytetty markkinointiin liittyvää teoriaa sekä yrityksen asiakkaille tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä. Uuden markkinointisuunnitelman avulla yritys pyrkii parhaansa mukaan hyödyntämään markkinoita tehokkaammin.
Teoreettisen osan tavoitteena oli selvittää yrityksen ja alan kehityksen suuntaa. Sen lisäksi tarkoituksena oli selvittää kattavasti markkinointisuunnitelman eri vaiheet käsitteellisen viitekehyksen pohjalta. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin yleiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli itse varsinaisen markkinointisuunnitelman tekeminen kohdeyritykselle. Suunnitelma sisälsi ehdotuksia ja ideoita siitä, miten yritys voisi jatkossa organisoida markkinointiaan. Lisäksi tutkimuksessa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä.
Markkinointisuunnitelmassa on käytetty markkinointiin liittyvää teoriaa sekä yrityksen asiakkaille tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä. Uuden markkinointisuunnitelman avulla yritys pyrkii parhaansa mukaan hyödyntämään markkinoita tehokkaammin.
Teoreettisen osan tavoitteena oli selvittää yrityksen ja alan kehityksen suuntaa. Sen lisäksi tarkoituksena oli selvittää kattavasti markkinointisuunnitelman eri vaiheet käsitteellisen viitekehyksen pohjalta. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin yleiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli itse varsinaisen markkinointisuunnitelman tekeminen kohdeyritykselle. Suunnitelma sisälsi ehdotuksia ja ideoita siitä, miten yritys voisi jatkossa organisoida markkinointiaan. Lisäksi tutkimuksessa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä.