Kehitysvammaisten työtoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti
Laukkanen, Päivi (2012)
Laukkanen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010702
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten henkiöiden työllistyminen on yhteiskunnassamme haasteellista. Työn tekeminen on yksi perusoikeuksistamme, mutta se ei ole tasapuolisesti mahdollista kaikille yhteiskuntamme jäsenille. Työtoiminta on kehitysvammaisten erityishuoltolakiin perustuvaa palvelua kehitysvammaisille henkilöille ja sen tarkoituksena on olla osana kehitysvammaisen henkilön kokonaiskuntoutusta.
Tämä kehittämistyö on kvalitatiivinen l. laadullinen selvitys kehitysvammaisten työtoiminnasta, jonka tarkoituksena on lisätä kehitysvammaisen asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa työtoiminnan sisällön suunnitteluun ja kehittämiseen. Työn tavoitteena 1) selvittää työtoiminnan asiakkaiden näkemys mielekkäästä työstä 2) lisätä asiakkaiden osallisuutta työtoiminnan suunnittelussa ja 3) välittää tietoa organisaation eri tasoilta toiselle työtoiminnan kehittämisen tueksi.
Kehittämistyön aineisto on kerätty avoimen ryhmähaastattelun keinoin ja haastatteluja ohjaa asiakaslähtöinen BIKVA- menetelmä, jossa avoimet ryhmähaastattelut suoritetaan portaittain asiakastasolta kenttätyöntekijätason kautta organisaation esimies- ja johtajatasolle.
Kehittämistyöstä saatu tieto osoittaa, että kehitysvammainen henkilö haluaa itse olla mukana kehittämässä työtoimintaan liittyviä käytäntöjä ja haluaa vaikuttaa työtoiminnan sisältöön. Kehittämistyöstä saadun tiedon valossa on tärkeää osallistaa kehitysvammaiset henkilöt työtoimintansa sisällön suunnitteluun ja tällä tavalla tehdä työtoiminta mielekkäämmäksi ja lisätä asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia.
Kehittämistyöstä saatua tietoa voi jatkossa hyödyntää kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnan kehittämisessä. Lisäksi menetelmänä, Bikva- asiakaslähtöinen arviointi, soveltuu eri sosiaalialan kehittämiskäytäntöihin.
Tämä kehittämistyö on kvalitatiivinen l. laadullinen selvitys kehitysvammaisten työtoiminnasta, jonka tarkoituksena on lisätä kehitysvammaisen asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa työtoiminnan sisällön suunnitteluun ja kehittämiseen. Työn tavoitteena 1) selvittää työtoiminnan asiakkaiden näkemys mielekkäästä työstä 2) lisätä asiakkaiden osallisuutta työtoiminnan suunnittelussa ja 3) välittää tietoa organisaation eri tasoilta toiselle työtoiminnan kehittämisen tueksi.
Kehittämistyön aineisto on kerätty avoimen ryhmähaastattelun keinoin ja haastatteluja ohjaa asiakaslähtöinen BIKVA- menetelmä, jossa avoimet ryhmähaastattelut suoritetaan portaittain asiakastasolta kenttätyöntekijätason kautta organisaation esimies- ja johtajatasolle.
Kehittämistyöstä saatu tieto osoittaa, että kehitysvammainen henkilö haluaa itse olla mukana kehittämässä työtoimintaan liittyviä käytäntöjä ja haluaa vaikuttaa työtoiminnan sisältöön. Kehittämistyöstä saadun tiedon valossa on tärkeää osallistaa kehitysvammaiset henkilöt työtoimintansa sisällön suunnitteluun ja tällä tavalla tehdä työtoiminta mielekkäämmäksi ja lisätä asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia.
Kehittämistyöstä saatua tietoa voi jatkossa hyödyntää kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnan kehittämisessä. Lisäksi menetelmänä, Bikva- asiakaslähtöinen arviointi, soveltuu eri sosiaalialan kehittämiskäytäntöihin.