Kun on oikein pieni : Lorut ja laululeikit varhaisen vuorovaikutuksen tukena
Hauta, Marjaana; Leinonen, Saila (2009)
Hauta, Marjaana
Leinonen, Saila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225070
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota lorujen ja laululeikkien merkitys ja hyöty vanhemman ja alle kaksivuotiaan lapsen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Tutkimukseemme keräsimme alle kaksivuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia lorujen ja laululeikkien merkityksestä heidän perheessään. Tavoitteena oli tarkastella, kuinka paljon ja miten vanhemmat nykyisin loruttelevat ja laulelevat lapsilleen. Haastattelimme tutkimustamme varten myös alan ammattilaisia. Heidän näkemysten ja tutkimuksen tulosten valossa pohdimme yleisesti lorujen ja laululeikkien tulevaisuutta lapsiperheissä.
Teoriaosuudessa kerroimme lorujen ja laululeikkien merkityksestä ennen ja nyt. Käsittelimme myös vanhemman ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta ja sen merkitystä lapsen kehitykselle. Olimme kuvanneet lapsen kehitystä lorujen ja laululeikkien näkökulmasta. Olimme myös koonneet eri teoreetikkojen näkemyksiä varhaislapsuudesta sekä vuorovaikutuksen merkityksestä siinä.
Tutkimus sisälsi piirteitä sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimuksesta. Tutkimusosion toteutimme teettämällä vanhemmille teemoitetun kyselylomakkeen. Haastattelimme samaisista aiheista ammattilaisia, joiden työssä näkyi lorujen ja laululeikkien käyttö ja asiakaskuntana olivat alle kaksivuotiaat lapset ja heidän vanhemmat. Tutkimusaineisto kerättiin kevät-kesällä 2009. Tutkimustuloksissa korostui lorujen ja laululeikkien merkitys alle kaksivuotiaan lapsen rauhoittajana ja viihdyttäjänä. Vanhemmat kokivat loruttelun vaikuttavan myönteisesti myös heihin itseensä. Tuloksista ilmeni, että vanhemmat ymmärsivät lorujen ja laululeikkien olevan hyödyllisiä, mutta he eivät välttämättä tienneet, mitä nämä hyödylliset vaikutukset olivat.
Opinnäytetyötämme voitaisiin hyödyntää eri lapsiperheille suunnatuissa palveluissa mm. apuvälineenä kannustettaessa vanhempia käyttämään loruja ja laululeikkejä arjen toiminnassa lapsen kanssa. Opiskelijoille opinnäytetyömme toimii ajatusten herättäjänä ja jatkotutkimustyön innoittajana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota lorujen ja laululeikkien merkitys ja hyöty vanhemman ja alle kaksivuotiaan lapsen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Tutkimukseemme keräsimme alle kaksivuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia lorujen ja laululeikkien merkityksestä heidän perheessään. Tavoitteena oli tarkastella, kuinka paljon ja miten vanhemmat nykyisin loruttelevat ja laulelevat lapsilleen. Haastattelimme tutkimustamme varten myös alan ammattilaisia. Heidän näkemysten ja tutkimuksen tulosten valossa pohdimme yleisesti lorujen ja laululeikkien tulevaisuutta lapsiperheissä.
Teoriaosuudessa kerroimme lorujen ja laululeikkien merkityksestä ennen ja nyt. Käsittelimme myös vanhemman ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta ja sen merkitystä lapsen kehitykselle. Olimme kuvanneet lapsen kehitystä lorujen ja laululeikkien näkökulmasta. Olimme myös koonneet eri teoreetikkojen näkemyksiä varhaislapsuudesta sekä vuorovaikutuksen merkityksestä siinä.
Tutkimus sisälsi piirteitä sekä laadullisesta että määrällisestä tutkimuksesta. Tutkimusosion toteutimme teettämällä vanhemmille teemoitetun kyselylomakkeen. Haastattelimme samaisista aiheista ammattilaisia, joiden työssä näkyi lorujen ja laululeikkien käyttö ja asiakaskuntana olivat alle kaksivuotiaat lapset ja heidän vanhemmat. Tutkimusaineisto kerättiin kevät-kesällä 2009. Tutkimustuloksissa korostui lorujen ja laululeikkien merkitys alle kaksivuotiaan lapsen rauhoittajana ja viihdyttäjänä. Vanhemmat kokivat loruttelun vaikuttavan myönteisesti myös heihin itseensä. Tuloksista ilmeni, että vanhemmat ymmärsivät lorujen ja laululeikkien olevan hyödyllisiä, mutta he eivät välttämättä tienneet, mitä nämä hyödylliset vaikutukset olivat.
Opinnäytetyötämme voitaisiin hyödyntää eri lapsiperheille suunnatuissa palveluissa mm. apuvälineenä kannustettaessa vanhempia käyttämään loruja ja laululeikkejä arjen toiminnassa lapsen kanssa. Opiskelijoille opinnäytetyömme toimii ajatusten herättäjänä ja jatkotutkimustyön innoittajana.